dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Chatbotten Muni vinder digital pris

Chatbotten Muni vinder digital pris

Kommunalt samarbejde om digital hjælp til borgere blev præmieret.

På 36 kommuners hjemmesider finder man i nederste hjørne en lille glad, hoppende chatbot, som spørger, om man har brug for hjælp.

Chatbotten ved navn Muni har onsdag vundet Innovationsprisen ved den årlige uddeling af Digitaliseringsprisen. Aarhus Kommune modtog prisen på vegne af de 36 kommuner, som står bag Muni, oplyser kommunen.

I begrundelse for prisen siger dommerne:
"Projektet er bygget på et enestående og bredt kommunalt samarbejde. Det bruger på forbilledlig vis ny teknologi på en innovativ måde. Man formår at udnytte stordriftsfordele, samtidig med at det giver plads til de individuelle løsninger hos de enkelte kommuner."

Digital hotline

Det er det kommunale samarbejde ”Den Digitale Hotline,” der står bag Muni. Chatbotten, der blev lanceret i 2020, sikrer en større tilgængelighed til det offentlige ved at hjælpe med spørgsmål, uanset hvor i landet man bor.

Chatbotten håndterer også lokale forhold for de kommuner, der er med i samarbejdet - for eksempel åbningstider, adresser, priser osv. Skulle chatbotten komme til kort, bliver borgeren tilbudt at tale direkte med en medarbejder over telefonen.

Bag prisen står Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, Djøf, Rambøll, KMD, Dansk IT og Charlie Tango.

Digitaliseringsprisen fremhæver og belønner succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer, der gavner samfund og borgere, og som tjener til inspiration for andre og kommende projekter.

Digitaliseringsprisen blev uddelt for første gang i 2004.

Den Digitale Hotline - i daglig tale DDH - er et samarbejde mellem 44 kommuner om et fælles virtuelt call-center. Gennem et digitalt samarbejde hjælper medarbejderne i Den Digitale Hotline borgere telefonisk 60 timer om ugen og på tværs af kommunegrænser med at navigere i digitale selvbetjeningsløsninger og med generelle spørgsmål. 

Formålet med samarbejdet om Muni er at sikre en funktion, hvor borgerne kan få hjælp døgnet rundt samtidig med, at samarbejdet har sikret en lavere pris for de deltagende kommuner, oplyser Aarhus Kommune. Muni har modtaget 1.700 borgervurderinger, og tilfredsheden med den digitale hjælper er generelt høj.

Chatbotten, der er leveret af IBM Watson, er et pionerprojekt og det største offentlige samarbejdsprojekt inden for chatbots i Danmark.

Aabenraa med i opløbet

Med i opløbet om innovationsprisen var også Aabenraa Kommunes driftsenhed, som har opfundet en smart måde at registrere skader på kommunens veje. Med en smartphone monteret i forruden optager man en video af vejene, som efterbehandles med kunstig intelligens og giver et kort over alle skader, som gør det nemt at prioritere renoveringen af vejene.

Også Region Hovedstaden var nomineret med et projekt, hvor man bruger kunstig intelligens til at vurdere billeder ved brystkræftscreening.

Coronapas vandt sammenhængspris

Ud over Innovationsprisen blev også Sammenhængsprisen uddelt onsdag. Den gik til coronapas-appen, som blev udviklet på rekordtid med store krav til brugervenlighed og sikkerhed.

Sundhedsdatastyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen stod i spidsen for at udvikle coronapas-appen, men mange andre hjalp med. Fra offentlig side ikke mindst Statens Serum Institut og Sundhedsministeriet.

Derudover har NetCompany stået for udviklingen af selve appen og dens backend, mens Trifork har udviklet den bagvedliggende infrastruktur, som håndterer de sundhedsdata, passet bygger på. Samtidig har BDO hjulpet med sikkerhedsreviews, og Deloitte og Letsgodigital med projektledelsen.

 

Se de nominerede til de to priser her.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.