Direktør for flyselskabet DAT Jesper Rungholm har alligevel ingen overvejelser om at lukke flyruten mellem Rønne og København og løbe fra kontrakten med Region Hovedstaden. Det oplyser han til TV 2 søndag.
- Det er slet ikke i vores overvejelser. Vi driver ikke en forretning, hvor vi løber fra vores kontrakter, siger Jesper Rungholm til mediet.
Lørdag sagde direktøren ellers til TV 2/Bornholm, at han overvejede at lukke flyruten for at stoppe et årligt underskud på 18 mio. kr. Det er dog ikke muligt uden at bryde en aftale med Region Hovedstaden, som forpligter selskabet til at flyve regionens patienter mellem Bornholm og København.
Men det var ikke i direktørens tanker lørdag, hvor han opvejede omkostningerne af et sagsanlæg mod millionunderskuddet. Det kunne godt betale sig, sagde han.
- Vi er derhenne, hvor det begynder at ligne det. 18 mio. om året er altså mange penge. Det kan man godt køre en retssag for, sagde han.
Stopper ved kontraktudløb
Selvom flytransporten med DAT til Bornholm altså ikke står til at stoppe øjeblikkeligt tilkende giver Jesper Rungholm til Bornholmstidende, at når kontrakten med Region Hovedstaden løber ud, så er det slut med DAT-flyvninger på de nuværende vilkår.
- Når hospitalskontrakten udløber, er det overstået for vores vedkommende. Det har vi også meldt ud internt til de ansatte, og deres fagforening ved det. Når kontrakten udløber om et halvt eller halvandet år (regionen har option på et års forlængelse red.), alt efter hvad der sker, så stopper al flyvning for vores vedkommende, siger Jesper Rungholm.
Jesper Rungholm vil dog ikke udelukke, at DAT kan finde på at byde ind på en ny kontrakt, hvis der kommer et EU-udbud 1. november 2025.
- Problemet er, så længe vi flyver kommercielt, kan der ikke laves et udbud. Og det er hospitalskontrakten, der blokerer for det, siger direktøren.
En lukning kan potentielt få betydning for 193.000 årlige flypassagerer, som ville skulle bruge 3,5 timer på færgen i stedet for 1,5 time med fly.
Bornholms Passagerforening opfordrer til handling
Ifølge formand for Bornholms Passagerforening Ann Hartl skal der handling til med det samme. Det siger hun til TV 2/Bornholm søndag.
- Jeg har stor tillid tillid til, at de tal, Rungholm fremlægger, er korrekte, og derfor er der behov for at tage DAT's udmelding dybt alvorligt og komme i gang med det politiske arbejde for at sikre den fortsatte flybetjening af Bornholm, siger hun.
Hun fortæller, at en mulig løsning kunne være, at flyruten til København går under den samme ordning, som tildeler Bornholmslinjen en årlig støtte.
Støtten lyder på mere end 300 mio. kr. og sikrer færgebetjeningen mellem Bornholm og henholdsvis Ystad og Køge.
En nylig analyse af flybetjeningen af Bornholm foretaget af konsulentfirmaet EY og Epinion viser, at hvis man flytter en lille del af statstilskuddet fra Bornholmslinjen til flyruten, vil det kunne skabe balance i økonomien. Det vil desuden øge antallet af ugentlige afgange med cirka 10 pct.
Omfordelingen af midlerne kan dog tidligst ske i 2030, hvor statens nuværende kontrakt med Bornholmslinjen udløber. Det vil også kræve, at flyruten til København kommer i offentligt udbud, ligesom færgeruten er.
/ritzau/amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.