dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Fagblad: Mad-chauffører arbejder 70 timer om ugen

Københavns Kommunes kontrolenhed undersøger arbejdsforholdene for chauffører, der leverer ældremad.

KØBENHAVN: Når ældre i hovedstaden får leveret boller i karry og frikadeller til døren, sker det af chauffører, som knokler op mod 70 timer om ugen. 

Det skriver Fagbladet 3F efter at have været i kontakt med flere chauffører fra firmaet Multi-Trans.

- Vi føler os snydt. Ifølge Multi-Trans skal vi arbejde mellem 52 og 63 timer om ugen, men reelt set arbejder vi mindst 10 timer mere, siger en af chaufførerne.

Chaufførerne ønsker at være anonyme, da de frygter at blive fyret. Fagbladet 3F kender chaufførernes identitet og har set såkaldte budgetter fra firmaet, der bekræfter timetallene.

Hyret som selvstændige

De lange arbejdsdage skyldes, at Multi-Trans hyrer chaufførerne som selvstændige underleverandører i stedet for at lade dem ansætte.

Det betyder, at hver chauffør har sit eget lille firma med en enkelt varevogn. Firmaet er så ansvarligt for at levere mad til et område i København 365 dage om året.

Ved at indrette sig med selvstændige underleverandører er Multi-Trans ikke ansvarlig for driften af ruten, da ansvaret overgår til chaufføren. Ligesom chaufføren skal betale for bil, tøj, forsikringer, brændstof, revisor og lignende.

Multi-Trans er ejet af Det Danske Madhus, der leverer ældremad i en lang række kommuner. Multi-Trans leverer mad til næsten 1.500 ældre i Københavns Kommune.

Kontrolenhed undersøger

I København, som årligt betaler de to selskaber i omegnen af 25 millioner kroner, er kommunens kontrolenhed gået ind i sagen.

- Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping undersøger i øjeblikket en række forhold i virksomheden Multi-Trans, herunder via kontrolbesøg på arbejdsstedet, interview med medarbejderne og gennemgang af dokumentation for chaufførernes løn- og arbejdsvilkår, skriver kommunens økonomiforvaltning i et svar.

Forvaltningen understreger, at den skal kende ’det fulde billede, inden der træffes beslutninger i sager, hvor løn- og arbejdsvilkår undersøges hos kommunens leverandører’. Derfor har kommunen ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt, oplyser dens forvaltning.

Ikke råd til ferie

Chaufførerne fortæller, at timelønnen ligger på omkring 200 kroner, når de har betalt bil, bilforsikring og noget af brændstoffet. Men af de 200 kroner skal der betales feriepenge, pension, revisor, uventede udgifter og en række andre omkostninger.

Og det er her, problemerne begynder, mener chaufførerne. For de har efter eget udsagn ikke råd til at hyre afløsere ind, så de kan holde ferie og weekend.

- Jeg har ikke haft en fridag i næsten 300 dage, siger en af chaufførerne.

Direktør afviser kritik

I en mail til Fagbladet 3F skriver administrerende direktør i Multi-Trans, Henrik Alifas Nielsen, at han ikke kan gå i detaljer om konkrete vilkår og forhold. Dog hævder han, at der ikke er en sag om social dumping ved Københavns Kommune. Direktøren anerkender dog, at parterne er i dialog.

- Vi behandler vores selvstændige vognmænd ordentligt og har en god tone i dagligdagen og har da også flere vognmænd, der har kørt for os i mange år. Vi har fuld transparens over for kommunen og afleverer detaljerede opgørelser over vognmændenes indtjening, arbejdstid, køretid med mere og har ikke grund til at tro, at vi ikke lever op til det, vi skal, skriver Henrik Alifas Nielsen i en mail.

Derudover mener direktøren, at chaufførernes problemer er individuelle og ikke generelle for selskabet.

- Hvad angår kritik fra vognmænd, så har vi modtaget nogle anonyme e-mails. Vi kan ikke genkende deres kritik og har inviteret alle til møder, ligesom vi har holdt individuelle samtaler. Vi ser ikke en generel utilfredshed, men mere nogle individuelle oplevelser. Det tager vi alvorligt og drøfter, hvorvidt vi kan ændre på noget, der gør dagligdagen bedre, skriver Henrik Alifas Nielsen i mailen.

ak

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.