
På papiret står åbningen i 2029 stadig som den officielle målsætning for Femern Bælt-forbindelsen. Men det store anlægsprojekt, der skal binde Danmark sammen med Tyskland, kan ikke længere nå at blive færdig til tiden. Det viser nichemediet FemernBusiness' gennemgang af interne tidsplaner, miljøgodkendelser, støjgrænser og statusrapporter.
Tempoet for nedsænkningen af tunnelelementer er nøglen. For uden et stabilt flow af sænkninger risikerer hele tidsplanen at bryde sammen. Og her står projektet allerede med et markant efterslæb.
Selve tunnelen består af 89 betonelementer, der hver vejer over 70.000 ton og er 217 meter lange. Ifølge den oprindelige plan skulle de sænkes på plads over tre år – 36 måneder – med et gennemsnit på 2,5 elementer om måneden året rundt. Men de første 18 måneder er allerede tabt, og intet element er på plads på bunden af Femern Bælt.
Alt tyder på, at tempoet ikke kan øges, men tværtimod bliver sat ned. Og små afvigelser giver store forskydninger: Med et tempo på to elementer om måneden skubbes færdiggørelsen til maj 2029, mens 1,5 element rækker ind i august 2030. Og i et scenarie med blot ét element om måneden vil selve nedsænkningen tage mere end syv år og først være færdig i januar 2033. Oven i det følger yderligere to års installations- og testarbejde før man kan åbne Femern Bælt-forbindelsen.
- Reelt er det kun bygherren og entreprenøren, der har indsigten i, hvordan tidsplanen ser ud med de udfordringer, der er. Når det så er sagt, så er det ikke længere et spørgsmål om de bliver forsinket, men hvor meget, de bliver forsinket, siger Kim Haugbølle, seniorforsker ved Institut for Byggeri, By og Miljø, Aalborg Universitet.
Godkendelse af transportfartøjer trækker ud
Forsinkelsen skyldes ikke én enkelt fejl, men en kombination af tekniske, administrative, miljømæssige og logistiske faktorer, der hver især begrænser fremdriften. Kernen er dog godkendelsen af to specialbyggede fartøjer – Ivy 1 og Ivy 2 – som er helt afgørende for processen.
Det er disse, der skal fragte elementerne fra produktionshavnen i Rødbyhavn ud til den præcise position på havbunden og placere dem. Ivy 1 og Ivy 2 skal dog først godkendes af Søfartsstyrelsen, og her er der opstået problemer. Godkendelsesprocessen startede i efteråret 2024 og er endnu ikke færdig.
Selv hvis Ivy-fartøjerne bliver godkendt inden for de næste måneder, er der andre begrænsninger, som kan spænde ben for en hurtig indhentning af det tabte. Store dele af Femern Bælt er udpeget som Natura 2000-område – et EU-beskyttet habitat for blandt andet marsvin og flere truede fuglearter. Fra tysk side er der fastsat støjgrænser i sommermånederne.
Femern Bælt: Tidsplanen er udfordret
I et skriftligt svar til FemernBusiness oplyser Femern Bælt-projektet, at nedsænkningen af tunnelelementerne vil begynde, når specialfartøjet Ivy er testet og godkendt, og at man forventer, det sker senere i år. Projektet oplyser samtidig, at tidsplanen er udfordret, og at den vil blive revurderet efter de første elementer er på plads.
Målsætningen om at åbne i 2029 nævnes ikke. I stedet oplyser Femern Bælt-projektet, at både de tyske miljørestriktioner og forsinkelserne på tysk side vil indgå i vurderingen af, hvornår tunnelen kan stå færdig.
Netop forsinkelserne på tysk side udgør i sig selv en barriere for hele projektet. Hele jernbaneforbindelsen afhænger af en ny 2,2 kilometer lang tunnel under Femernsund, som skal forbinde øen Femern med det tyske fastland. Den er afgørende, fordi den binder den kommende sænketunnel til det eksisterende tyske jernbanenet. Den kan tidligst være færdig om seks et halvt år.
Den samlede anlægssum for Femern-forbindelsen er sat til over 55 milliarder. Hver måneds forsinkelse betyder ekstraomkostninger til bemanding, leje og drift af fartøjer, kontraktforlængelser og materialer, der bliver dyrere. Og en forsinkelse kommer til at ramme dobbelt, forklarer seniorforsker Kim Haugbølle.
- En forsinkelse kommer til at ramme både indtægter og udgifter. Det kommer til at øge byggeomkostningerne. Og på indtægtssiden går der længere tid, før der kommer penge i kassen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.