dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Ingeniører advarer mod de kommunale veje
Huller i vejen er stadig er problem i landets kommuner, og de rådgivende ingeniører kæder i en rapport det sammen med antallet af trafikulykker. (PR-foto)
Foto: Foreningen af rådgivende ingeniører

Ingeniører advarer mod de kommunale veje

Der er direkte sammenhæng mellem manglende vedligeholdelse af kommunale veje og antallet af trafikulykker, lyder det fra foreningen af rådgivende ingeniører.

Tilstanden for de kommunale veje og broer er ringe, fordi de ikke er godt nok vedligeholdt, og det koster på trafiksikkerheden, lyder det fra foreningen af rådgivende ingeniører (FRI), der mandag i næste uge udgiver rapporten ”State of the Nation 2024 Transportinfrastruktur".

- De kommunale veje og broer halser langt efter statsvejene i kvalitet. De er ganske enkelt ikke godt nok vedligeholdt. Det handler eksempelvis om huller i vejen, men også om større vedligeholdelsesproblemer – og det koster på både trafiksikkerhed, trængsel og fremkommelighed. Så husk; kør forsigtigt, når du rammer kommunevejene, lyder der fra adm. direktør i FRI Henrik Garver.

Foreningen peger på, at vejenes dårlige tilstand skyldes fald i kommunernes investeringer, og at efterslæbet i øjeblikket ligger op mellem 5 og 10 mia. kr. Og at nogle kommuner ikke har råd til vejforbedringer, mens andre ikke må pga. anlægsloftet, som det er aftalt i kommuneaftalen mellem KL og regeringen.

Et målrettet anlægsloft

Ifølge de rådgivende ingeniører vil en løsning på det manglende vedligehold af de kommunale veje være at hæve anlægsloftet målrettet vejvedligehold, så efterslæbet kan indhentes.

- Men det skal være et løft, der er betinget af, at kommunerne reelt leverer en styrket indsats på vedligehold. De skal udarbejde en vedligeholdelsesplan for at få lov til at få andel i en øget anlægsramme. Når efterslæbet er indhentet, vil det være billigere for kommunerne at opretholde en god tilstand. For de kommuner, hvor det utilstrækkelige vedligehold handler om finansiering og ikke råderum under anlægsloftet, skal der tilbydes mere gunstige lånerammer, foreslår Henrik Garver.

I den kommende rapport "State of Nation 2024 Transportinfrastruktur" får de kommunale veje og broer en tilstandskarakter på 3,0, mens de statslige veje og broer får karakteren 4,5. Karakteren 4 anses for at være en god tilstandskarakter, hvor store ekstraudgifter til akut vedligehold kan undgås.

"State of the Nation 2024 Transportinfrastruktur" er udarbejdet på forlæg fra Rambøll Danmark og med bidrag fra Artelia, Cowi, Niras, Systra Danmark og WSP Danmark.

Rapporten er del i en serie, der hvert fjerde år tager temperaturen på den danske infrastruktur i relation til energi, vand, transport og offentlige bygninger. I marts udkom Energi- og Klimarapporten, og senere på året kommer de to resterende rapporter i 2024-serien.

cwa

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.