KØBENHAVN: Intervare A/S har fredag tilbudt Københavns Kommune en løsning på den konflikt om chauffører, der bringer varer ud til svage borgere i kommunen. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Løsningen går ud på, at selskabet fremover vil benytte større transportfirmaer til at stå for leveringen af varerne, i stedet for som nu, hvor det hovedsageligt er små selvstændige vognmandsfirmaer, der står for leveringen, fortæller Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare.
Konflikten omhandler, at kommunen ikke mener, at chaufførerne er selvstændige virksomhedsejere, sådan som Intervare påstår, men reelt er lønmodtagere for hos Intervare. Dermed skal medarbejdernes forhold leve op til kommunens arbejdsklausul, der indebærer, at medarbejderne har overenskomstlignende vilkår.
Hvis Københavns Kommune havde været enige i Intervares opfattelse af chaufførerne som selvstændige, havde arbejdsklausulen ikke været relevant.
- Vi har stået stejlt overfor hinanden de seneste måneder. Men vi har nu i Intervare besluttet, at vi lægger vores distribution i København om, så det i fremtiden bliver nogle større transportvirksomheder, som skal stå for udbringningen af varer. Disse transportvirksomheder vil så have ansat chauffører, som kan forestå udbringningen af dagligvarerne til Københavns Kommunes ældre og udsatte, siger Mikkel Pilemand.
Vil have konflikt afgjort i retten
På trods af at Intervare med sit løsningsforslag giver sig på kravet om at bruge chauffører, der er omfattet af arbejdsklausulen, er virksomheden dog fortsat ikke enige med Københavns Kommune, om tolkningen af reglerne. Derfor vil selskabet have striden afgjort ved domstolene.
- Vi og vores rådgivere er som sagt stærkt uenige i den juridiske vurdering, som er foretaget af Københavns Kommunes embedsfolk, og derfor mener vi heller ikke, at arbejdsklausulen er brudt, hvilket igen gør, at vi blandt andet ikke kan anerkende det tilbagebetalingskrav, som Københavns Kommune er kommet med. Vi foreslår derfor, at vi får en domstolsafgørelse i forhold til disse spørgsmål, og vi så fortsætter samarbejdet i det nye setup med chauffører, som er ansat i de enkelte transportvirksomheder, siger Mikkel Pilemand.
Borgmester: Klar til at droppe Intervare
Om løsningsforslaget fra Intervare bliver accepteret og er kommet i tide er dog endnu ikke sikkert.
Fredag inden Intervares udmelding gav Københavns Overborgmester, Lars Weiss (S), over for Fagbladet 3F udtryk for, at man var klar til at droppe Intervare, hvis ikke 300.000 kr. for manglende løn, pension og feriepenge blev efterbetalt til otte chauffører, der kører varer ud for Intervare.
Med Intervares afvisning af at betale pengene til chaufføerne er det derfor tvivlsomt om forslaget vil blive accepteret af kommunen.
Den formelle beslutning om at opsige kontrakten med Intervare skal træffes af kommunens Sundheds- og Omsorgsudvalg i dag mandag. Ligesom den også skal godkendes af Socialudvalget, der holder møde på onsdag.
Fredag havde overborgmesteren en tro på, at udvalgene ville droppe Intervare.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.