dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Kommuner og region vil lave samkørselsapp
Hvis en samkørselsapp kan gøre det nemmere at udbyde eller få et lift med bil, vil det være godt for både yderområderne, den grønne omstilling og øget mobilitet i det hele taget.
Foto: Brian Bjeldbak/Ritzau Scanpix

Flere i bilen:
Kommuner og region vil lave samkørselsapp

Vestjyske planer om fælles app - sjællandske og nordjyske kommuner er allerede i gang.

En håndfuld midt- og vestjyske kommuner er sammen med Region Midtjylland langt i planer om at udbyde en fælles samkørselsapp, der kan være med til at løse borgernes transportproblemer i yderområder og samtidig gavne miljøet.

Regionsrådet skal onsdag tage stilling til, om man ønsker at gå videre med planerne, som er udtænkt i samarbejde med det såkaldte 8-kommune samarbejde (Struer, Lemvig, Skive, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Herning, Viborg og Ikast-Brande Kommuner). 

Det er forventningen, at fem af de otte kommuner ønsker at deltage i ordningen, fremgår det af dagsordenen. To har sagt ja, to har sagt nej på de foreslåede betingelser, og de sidste fire tager stilling senere.

Flere bruger NaboGo

Der findes allerede en stribe samkørselsapps, hvor borgere, der tilbyder eller ønsker et lift, kan finde hinanden.

Mest kendt er GoMore, som har været udbredt i bl.a. Danmark i flere år. Et forsøg fra Nordjyllands Trafikselskab har imidlertid vist, at der ikke tilbydes korte ture i appen, fordi det økonomiske incitament er for lille. En bilist må højst opkræve 75 øre/km, og da Gomore også skal have et gebyr, giver alle ture under 13 km underskud for bilisten. Det fremgår af sagsfremstillingen.

I stedet har flere kommuner lavet aftaler med udbyderen af appen NaboGo, bl.a. de nordjyske kommuner og Holbæk, Slagelse og Kalundborg kommuner med støtte fra Region Sjælland. 

Corona-tiden har gjort det vanskeligt at samle sikre erfaringer, men forsøg har vist, at det er svært, men yderst vigtigt at nå op på et så stort antal brugere, at systemet bliver attraktivt. 

I Nordjylland blev NaboGo lanceret sidste efterår på fire rådhuse, fire gymnasier, Novo Nordisk, Regionshuset samt tre sygehuse. De første erfaringer herfra var en jævn og kraftig stigning i antallet af samkørte ture, så der fra oktober til 6. december var 357 chauffører, der tilbød ture (27 pct. fik en passager med), 730 personer, der oprettede sig og søgte ture (20 pct. fik et lift), og 1.089 ture, som faktisk blev udført.

Fire danske udbydere

Arbejdsgruppen bag de midt- og vestjyske app-planer har fundet fire danske udbydere af samkørselsapps, nemlig NaboGo, Pendlr, Ta'Med og Min-landsby. Planen er at udvælge én fælles app-udbyder efter afholdelse af udbud sidst på året, så appen kan være tilgængelig for borgerne i marts-april.

Derefter vil der være stort fokus på at udbrede appen gennem målrettede kampagner på store arbejdspladser, fx Regionshospitalet Gødstrup, ansatte ved Skive Kommune eller Regionshuset i Viborg. Man overvejer også at målrette kampagner til bestemte bysamfund, fx landsbyer med begrænset udbud af kollektiv trafik.

Samkørselsappen skal understøtte den øvrige kollektive trafik, f.eks. ved at kunne integreres i Rejseplanen. Derfor er planen at forankre den hos Midttrafik, som vil kunne stå for faglige, tekniske, markedsførings- og evt. juridiske spørgsmål. 

Kan udbredes

Ifølge forvaltningens indstilling kan den planlagte samkørselsapp for en håndfuld kommuner senere udbredes til andre kommuner i regionen.

Regionens forretningsudvalg støtter projektet under forudsætning af, "at der findes en løsning, der er økonomisk attraktiv for alle kommuner i regionen".

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.