
Det er vinter, man forventer vel lidt kulde og sne;
men det' er da klart at så'n en sag kommer bag på DSB.
Intet vrøvl har de forsvoret, det de helt sikker på;
men ved den første rim på sporet går møllen i stå.
De næste måneder repeteres MC Ejnars versefødder i Jul det' cool, som sædvanlig med hyppige intervaller som en del af julerepertoiret i lydkanalerne, og måske vækker ovenstående særlig genklang i Aarhus og nabokommunerne.
DSB er ikke indblandet, men for den i forvejen udskældte letbane passer teksten næsten for godt. I den forløbne uge kom nattefrosten til Danmark, og selvom temperaturen ikke nåede mere end et par grader i minus, var det nok til at sætte de elektriske tog i stå på store dele af strækningerne omkring Aarhus.
I forvejen har letbanen været plaget af voldsomme budgetoverskridelser og tekniske problemer med både tog og elektronisk styrede bomme ved jernbaneoverskæringer gennem det meste af året, hvor det har været svært at stole på afgangene blandt andet i morgentimerne.
Nu bragte det første, lette frostvejr problemer, som tilsyneladende tog letbanedriften på sengen.
Frosne køreledninger udløste ikke blot forsinkelser, aflysninger og indsættelse af erstatningsbusser, men også krisemøder i letbaneledelsen, som måtte tage ekstraordinære midler i brug for at forhindre gentagelser, da nattefrosten dårligt kunne forventes at slippe sit tag i det østjyske efter en enkelt oktobernat.
- Jeg er meget ærgerlig over, at vi trods nattens indsats med iskørsel og manuel påsprøjtning af glykol ved Ryomgård fortsat har problemer med is på køreledningerne, skrev letbanens direktør Michael Borre i en opdatering på Aarhus Letbanes hjemmeside midt på ugen.
Problemer i det åbne land
Det viste sig hurtigt, at man ikke havde noget forhåndenværende våben til at imødegå frosne linjer på de åbne strækninger uden for byen, hvor elledninger tilsyneladende er mere udsatte for lave temperaturer end i den indre by.
Den udfordring var ikke tænkt ind i letbanedriften.
- Når det bliver koldt, kører vi nogle gange iskørsler om natten. Det betyder, at vi ligger og kører for at fjerne isen fra køreledningerne. Men selvom vi kører om natten, er vi ikke overbeviste, om det hjælper på køreledningerne. Vi har købt noget materiel, der skal fjerne isen, men det kommer først hjem til januar, sagde Letbanens direktør, Michael Borre, i den forbindelse til TV2 Østjylland.
Direktøren for Aarhus Letbane valgte derfor at indkalde til møde i Krisestaben, som er en del af beredskabet ved Aarhus Letbane. Krisestaben, der består af udvalgte ledelsesrepræsentanter for Aarhus Letbane og Keolis, udarbejdede en plan for både de resterende dage i ugen, og en plan for driften resten af året.
Den indebar blandt andet, at der skal køre tomme tog om natten for at holde ledningerne varme, ligesom erstatningsbusser skal holde klar til at erstatte togdriften. Det er ikke fremgået, hvilke omkostninger der er forbundet med foranstaltningerne, eller hvorvidt de er indregnet i letbanens driftbudget.
Da letbanen kørte testkørsler uden passagerer forud for den officielle start i 2017, var omkostningerne 100.000 kr. i døgnet
Nye aflysninger fredag
Allerede fredag var den gal igen, da temperaturen igen sneg sig under nul, og al letbanekørsel på strækningen mellem Odder og Mårslet fredag morgen måtte indstilles til fordel for erstatningsbusser.
- Der er kørt testkørsler i nat, men nu har det udviklet sig, så frosten desværre ikke kan holdes væk fra køreledningerne, skrev Midttrafik på sin hjemmeside.
Vejrudsigten lover lune temperaturer for Østjylland de kommende dage, så problemerne ser ud til at være sat på standby.
Men forude venter fem måneder med sædvanligvis hyppig nattefrost, så udfordringerne vender med stor sandsynlighed tilbage sammen med diskussionen, som raser blandt brugere på de sociale medier, hvor man undrer sig over, at et milliardprojekt som Aarhus Letbane kan være etableret uden hensyntagen til vintervejr og uden en klar fordeling af ansvar og forholdsregler, når frostproblemerne indtræffer.
Odense er forberedt
I Odense, hvor man er i gang med at lægge sidste hånd på første etape af byens letbane til indvielse i 2021, studerer man de østjyske problemer på afstand i sikker forvisning om, at man ikke ender i samme situation.
Odense Letbane har truffet foranstaltninger, som skal hindre driftstop på grund af frostvejr. Dermed skulle problemer som dem, Aarhus Letbane i øjeblikket oplever, ikke kunne opstå i Odense, lyder det fra letbanens adm. direktør Mogens Hagelskær ifølge Fyens Stiftstidende.
- Vi har nemlig i vores kontrakt om togleverancen indarbejdet, at der etableres et system kaldet Ice Run Mode. Når systemet aktiveres, vil vores Variobahn-tog kunne trække mere strøm fra køreledningen, hvorved temperaturen i køreledningen hæves. Dette kan holde køreledningerne fri for frost, siger han.
Hagelskær forklarer, at skulle køreledingerne trods opvarmningssystemet fryse til, så findes den alternative mulighed at lade letbanetog køre om natten - uden for normalt drift - for at holde ledningerne frostfri. Det er også det, Aarhus forsøger. Men modsat i Aarhus, hvor der er 100 kilometer letbanespor, som også går ud over landlige områder i retning mod Grenå og Odder, at håndtere, så er Odenses letbane ikke nær så langstrakt og udelukkende en bybane.
Odense har også fordel af endnu et par års tilløb. I Aarhus er problemerne her og nu. Uden udsigt til hverken en hurtig løsning eller en god forklaring på, hvorfor man er endt med endnu møgsag.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.