
Trods en politisk vedtaget strategi for grønne offentlige indkøb og en klar hensigtserklæring fra nuværende regering, er den offentlige sektor stadig fritaget for at skulle levere klimareduktioner og for at skulle bidrage til indfrielsen af 70 procents klimamålsætningen.
Politisk har man endnu ikke sat konkrete reduktionsmål, når det kommer til offentlige indkøb, ligesom der heller ikke er vedtaget konkrete krav om at inkludere grønne kriterier i offentlige udbud.
Det kommer til udtryk ved at udledningerne fra offentlige indkøb stiger – særligt inden for byggeri og anlæg. Energistyrelsens Global Afrapportering 2023 viser således, at klimaaftrykket fra offentlige indkøb er steget med 12 pct. fra 2019 til 2021. Tallene ægrer Rådet for Grøn Omstilling.
- Det kommer med en høj klimapris. Her er en oplagt og uudnyttet mulighed for vigtige CO2-reduktioner, som man indtil videre totalt har misset at bringe i spil, siger Anna Fenger Schefte, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, i en pressemeddelelse. Hun fortsætter:
- Flere undersøgelser viser endda, at grønne offentlige indkøb modsat flere andre klimapolitiske initiativer faktisk har bred opbakning både i erhvervsliv og blandt befolkningen. Så der er en klar politisk spillebane til at være ambitiøs på det her område.
Klar med anbefalinger
Rådet for Grøn Omstilling har i notatet ‘Grønne offentlige indkøb – en uudnyttet katalysator for klimareduktioner i byggeri og anlæg’ kigget specifikt på den offentlige sektors muligheder for at fremme et mere cirkulært og klimavenligt byggeri, samt set på cases, hvor den offentlige sektor har medtaget konkrete grønne krav i deres udbud.
- Byggeriet står med en kæmpe opgave i forhold til mindre CO2-udledning og mindre ressourceforbrug, og hvor der endnu ikke er den efterspørgsel i markedet, som gør cirkulære alternativer attraktive for branchen. Den efterspørgsel kunne den offentlige sektor drive frem i langt større grad,“ siger Anna Fenger Schefte.
Rådet for Grøn Omstilling har i notatet regnet på omkostningerne ved at sætte grønne krav ind i udbudsprocesser på byggeri- og anlægsprojekter. Beregninger viser, at grønne krav i offentlige udbud på tværs af kommuner, regioner og stat, som reducerer 3,6 mio. ton CO2/år, potentielt kan medføre en meromkostning på mellem 3,1 og 4,3 mia. kr./år. Omkostningen må forventes at falde i takt med at grønne materialer og metoder vinder indpas.
Rådet for Grøn Omstilling kommer i notatet med en række politiske anbefalinger. Bl.a. mener rådet, at grønne kriterier skal indgå som konkurrenceparameter i alle større offentlige udbud, samt at der skal kigges på totale livscyklusomkostninger (life cycle costs) ved udbud frem for anskaffelsespris.
- Det vigtigste skridt er, at den danske regering indfører et konkret reduktionsmål for offentlige indkøb frem mod 2030 og 2045, som følger Danmarks klimamål – og som kan være med til, at både kommuner, regioner og stat kommer i gang med at integrere klimahensyn i deres forbrug, siger Ulrikke Nelboe Møllegård.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.