
Stadigt flere virksomheder tilmelder sig Danmarks mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, D-mærket. En ny opgørelse viser en stigning på 48 pct. i antallet af registrerede virksomheder det seneste år – og den nye cyberlov NIS 2 spiller en afgørende rolle. Det skriver Industriens Fond.
Antallet af registrerede virksomheder i D-mærket er steget fra 1384 til 2054 på blot ét år. Det skyldes blandt andet, at flere virksomheder arbejder aktivt med cybersikkerhed for at efterleve lovgivning og opnå tillid fra kunder og samarbejdspartnere.
- It-sikkerhed er i dag forretningskritisk og afgørende for at beskytte bærende funktioner i samfundet lige fra vandforsyning til transport af fødevarer. Den store interesse for D mærket viser tydeligt, at flere ønsker at styrke deres digitale forsvar mod trusler, at efterleve lovgivning og at styrke konkurrenceevnen med øget tillid fra interessenter, siger Mikael Jensen, der er direktør i D-mærket.
D-mærkets selvevalueringsværktøj, som virksomheder får adgang til ved registrering, er for nylig blevet udvidet med et NIS 2-modul. Det skal hjælpe virksomheder med at leve op til den nye cyberlov, som trådte i kraft 1. juli. Tendensen er tydelig i statistikken: I juni tilvalgte 34 pct. af de nye virksomheder modulet, mens det steg til 48 pct. i juli.
- For den enkelte virksomhed handler arbejdet med cybersikkerhed ikke kun om, at myndighederne dikterer det, men fordi det er kritisk for ens forretning og skaber konkurrencefordele. Det gælder alt fra øget tillid til økonomisk vækst. Og det gør det særligt, når man fx med D-mærket kan vise sine kunder og øvrige interessenter, at man arbejder med cybersikkerhed, siger Malene Stidsen, der er programchef for Cybersikkerhed i Industriens Fond.
D-mærket benyttes i dag af virksomheder i alle størrelser og brancher – fra fødevarevirksomheder og industrikoncerner til lokale håndværkere.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.