DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Miljøtilladelsen til verdens længste sænketunnel er klar
Sænketunnelen bliver 18 kilometer lang og kommer til at bestå af 89 elementer, der skal fremstilles i armeret beton på fabrikken i Rødbyhavn.
Foto: Lolland Kommune

Miljøtilladelsen til verdens længste sænketunnel er klar

Lolland Kommune har givet Femern Link Contractors miljøgodkendelse til byggeriet af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn og sætte gang i  produktion af tunnelelementer.
4. MAJ 2021 15.26

LOLLAND: Byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt tager form, og en ny milepæl er netop passeret, hvor Femern Link Contractors (FLC) har fået den endelige miljøgodkendelse, der gør det muligt for FLC at opføre tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn og efterfølgende producere de tunnelelementer, der på sigt skal danne den færdige tunnel.

Det er en stor opgave, der dermed nu er i mål, og borgmester Holger Schou Rasmussen (S) glæder sig over resultatet:

- Det er en omfattende proces at håndtere en miljøgodkendelse af så stort et byggeri, og vi har som kommune og myndighed haft et naturligt stort fokus på at sikre, at alle regler er blevet overholdt og alle krav indfriet. Der er næppe andre kommuner i Danmark, der har haft en lignende opgave før, og vi er derfor både stolte af og glade for, at vi nu er i mål – og endda med et resultat, som vi alle kan være tilfredse med.

Også hos bygherren Femern A/S glæder man sig over, at endnu en opgave på vejen er håndteret:

- Det professionelle samarbejde mellem Lolland Kommune og entreprenørerne om de detaljerede myndighedstilladelser er afgørende for, at vi kan leve op til målet om både stor ansvarlighed og høj effektivitet i byggeriet af verdens længste sænketunnel. Vi er derfor meget glade for det samarbejde, som vi har med Lolland Kommune om den store opgave, siger Claus F. Baunkjær, adm. direktør i Femern A/S.

Verdens længste

Femerntunnelen bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog. Den bliver 18 kilometer lang, og kommer til at bestå af 89 elementer, der skal fremstilles i armeret beton på fabrikken i Rødbyhavn.

Der er to slags tunnelelementer: 79 standardelementer og 10 specialelementer. Hvert standardelement har en længde på 217 meter og en vægt på 73.000 ton. Det svarer til 14.000 elefanter pr. stk.

Specialelementerne får desuden en særlig ’kælderetage’ til teknik, hvilket gør byggeprocessen og vedligeholdelse af den færdige tunnel nemmere.

Miljøgodkendelsen regulerer alene området omkring fabrikken, men dækker alligevel et areal på cirka 1,5 kvadratkilometer. Heraf er en stor del overdækket i form af store haller.

Se den fulde miljøgodkendelse her.