
Kort før nytår forlængede Transportministeriet den midlertidige aftale med Post Danmark om varetagelse af befordringspligten.
Ifølge postloven skal den danske stat sikre, at der bliver omdelt post i hele landet, den såkaldte befordringspligt. Befordringspligten ligger i dag hos Post Danmark og er i flere omgange blevet forlænget midlertidigt med et år af gangen.
Den nye forlængelse med Post Danmark løber frem til udgangen af 2023 og sikrer befordring af post og pakker på samme vilkår som hidtil. Det skal give mulighed for, at der i 2023 kan tages politisk stilling til de langsigtede rammer på området, oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
PostNord og postomdelingen har i årevis været en politisk hovedpine. Forhandlinger har været udskudt flere gange. Helt grundlæggende er problemet for PostNord i Danmark, at digital post er blevet dominerende. Den danske del af forretningen har givet store underskud i årevis. Blandt andet derfor har staten skudt penge i PostNord.
- Jeg er glad for, at vi hurtigt har kunnet finde en løsning, der sikrer, at borgere og virksomheder i alle egne af landet også efter årsskiftet kan få og sende post, som de plejer. Det er dog ingen hemmelighed, at der er brug for en langsigtet løsning på postområdet, der passer meget bedre til det samfund og det postmarked, vi har i dag. Det kommer jeg til at prioritere højt. Derfor vil jeg i starten af det nye år indkalde Folketingets partier til en drøftelse af, hvordan en fremtidig og permanent løsning på befordringspligten skal se ud, siger transportminister Thomas Danielsen.
ITD håber forlængelsen er den sidste til PostNord
Hvad Postnord præcis modtager i støtte som følge af aftalen for 2023 er fortroligt, men ifølge Børsen drejer det sig om et beløb i omegnen af 150 mio. kr. De penge kommer oven i den støtte på over 1,5 mia. kr., som selskabet har modtaget siden 2018 for at løfte opgaven.
Noget af den støtte blev selskabet dog nødt til at betale tilbage til den danske stat, da EU-kommissionen i 2021 vurderede at ca. 195 mio. kr. ikke levede op til EU's regler for statsstøtte.
Støtten til Postnord har brancheorganisationen for transport og logistikbranchen ITD flere gange været kritiske over for. Det samme gør sig gældende for den seneste forlængelse. Organisationen ser dog perspektiver i transportministerens udtalelser om fremtiden for befordringspligten.
- Vi er uforstående for, at det overhovedet skal være nødvendigt. Men vi er dog mere fortrøstningsfulde. Vi tror på, at det er sidste år, der bliver givet de penge, og at der nu kommer en løsning, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær, til Børsen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.