For at nedbringe de administrative byrder ved at gennemføre udbud vil EU-Kommissionen Ursula Von der Leyen ændre EU’s udbudsregler. Målet er at sikre mere effektiv konkurrence og lavere priser.
EU's regler om udbud blev senest ændret i 2014. Dengang var målet at gøre de offentlige EU-udbud enklere og mere fleksible, øge gennemsigtigheden i udbuddene, sikre lettere adgang for SMV'er og øge den strategiske brug af offentlige udbud med henblik på at understøtte EU's politiske mål. Det er dog ikke lykkedes ifølge EU's egne undersøgelser, hvorfor de altså nu skal ændres igen.
SKI, som har mange års erfaring med at gennemføre EU-udbud på vegne af hele den offentlige sektor og har dermed grundigt indblik i, hvilke juridiske rammer der bedst bidrager til effektive udbud. Derfor har indkøbsselskabet også klare bud på, hvordan udbudsdirektivet bør revideres.
- Vi har stor praktisk erfaring med barriererne for effektiv konkurrence, innovation og grønne indkøb i det nuværende direktiv. I dag er det simpelthen for bøvlet for både leverandører og ordregivere på en række områder. Derfor peger vi på nogle konkrete tilpasninger, som vi mener bør foretages i den kommende revision, siger Signe Lynggaard Madsen, administrerende direktør i SKI, i en pressemeddelelse.
SKI’s forslag falder indenfor fire overordnede temaer, der bør være i fokus i en kommende revision, nemlig:
- Udbudsreglerne bør være enklere
- Adgangen til at ændre i udbudsmateriale bør forbedres
- Mulighederne for at anvende mærker og standarder i udbud bør forbedres og
- Der bør være større fleksibilitet i anvendelsen af procedurer og tilrettelæggelsen af udbud.
Fælles for SKI’s forslag er, at de vil bidrage til forenkling af regelsættet, skabe mere fleksibilitet og større rum for både ordregivere og leverandører til at bringe viden i spil og på samme tid give plads til grønne, politiske ambitioner i det konkrete udbud.
Det er fortsat uklart, hvornår EU reelt indleder en revision af udbudsdirektivet. Forventningen er dog, at mange spor bliver lagt i de sidste måneder af 2024, mens store dele af arbejdet formentlig vil foregå i 2025, hvor Danmark har EU-formandskabet i andet halvår.
- Vi er meget bevidste om, at ændringer i processerne skal være til fordel for både ordregivere og leverandører, siger Signe Lynggaard Madsen.
Det foreslår SKI
- Udbudsreglerne bør være enklere
Det kræver meget omfattende ressourcer at efterleve de europæiske udbudsregler. Det er formentlig én af forklaringerne på, at mange opgaver ikke sendes i udbud, selvom de burde.
SKI foreslår, at direktivet slankes for unødig regulering, herunder fx overflødige definitioner og afgrænsninger, der dikterer ordregivers tilrettelæggelse af konkrete dele af udbudsprocessen. Samtidig bør unødigt detaljerede regler, som utilsigtet kan ende med at spænde ben for innovation. bæredygtighed og rum til lokale politiske prioriteringer i indkøbsaftalerne, undgås. - Mulighederne for at ændre i udbudsmateriale bør øges
Bliver man som ordregiver opmærksom på uhensigtsmæssigheder i udbudsmaterialet, efter det er offentliggjort, er adgangen til at foretage ændringer unødigt restriktiv. Og foretages ændringer, der kræver genudbud, skaber det væsentlige administrative, økonomiske og tidsmæssige byrder for både ordregivere og tilbudsgivere.
Direktivet bør afspejle, at det med den teknologiske udvikling er muligt at sikre ligebehandling og gennemsigtighed – også ved ændringer – hvilket bør føre til en væsentlig frigivelse af mulighederne for at foretage ændringer. - Bedre muligheder for at anvende mærker og standarder i udbud
Den seneste revision har trods intention om det modsatte gjort det vanskeligere at fremme bæredygtige initiativer i udbud. Bl.a. er reglerne for fx anvendelse af mærker og standarder særdeles ressourcekrævende og i praksis meget komplekse og risikable for ordregivere at anvende.
Derfor bør muligheden for at anvende mærker og standarder (og andre bæredygtighedstiltag) forenkles væsentligt. - Større fleksibilitet i anvendelse af procedurer og tilrettelæggelse af udbud
I dag har man som ordregiver begrænset adgang til at anvende fleksible udbudsprocedurer som fx udbud med forhandling og til at etablere dynamiske indkøbssystemer. En revision bør sikre ordregivere adgang til i højere grad at anvende fleksible udbudsprocedurer og dynamiske indkøbssystemer, ligesom man bør se nærmere på, hvor længe rammeaftaler kan løbe.
Kilde: SKI
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.