I løbet af de seneste årtier har politikere på Christiansborg vedtaget flere tiltag og reformer, der skal sikre en større grad af frit valg for de ældre, der modtager hjemmepleje.
Det er dog ikke alle reformer, der har haft den ønskede effekt, viser en ny analyse fra Rockwool Fonden.
I 2013 vedtog den daværende SR-regering en reform af den eksisterende udbudsmodel af hjemmeplejen, der gav kommunerne mulighed for at sende den kommunale hjemmepleje i udbud i stedet for den tidligere godkendelsemodel.
Formålet var at give kommunerne større kontrol over ældreplejemarkedet og et overblik over, hvilke private leverandører der bedst lever op til kommunens pris- og kvalitetskrav, som de ældre så kan vælge som alternativ til kommunens egen hjemmehjælp.
Reformen har dog også ført til mindre konkurrence i en række kommuner, viser analysen.
Fra 2013 til 2016 gik 40 kommuner over til at benytte den nye udbudsmodel, mens de resterende kommuner fortsatte med godkendelsesmodellen.
I de kommuner, hvor man havde valgt den nye model, faldt antallet af leverandører fra i gennemsnit 11-12 leverandører til knap 4 leverandører i 2017, mens antallet af leverandører ligger mere stabilt på ca. 7 private leverandører i hele perioden i de kommuner, der holdte fast i godkendelsesmodellen.
Udbudsmodel har ført til færre private løsninger
Analysen viser desuden en stigning i antallet af private leverandører i de kommuner, som senere gik over til udbudsmodellen fra 2009-2015. Det hænger blandt andet sammen med, at de kommuner der valgte at gå over til udbudsmodellen i høj grad er store kommuner, som typisk har flere leverandører, fordi de også har flere ældre borgere.
Hensigten med reformen var blandt andet at skabe et større marked for privat hjemmehjælp, men forskerne bag analysen påpeger, at faldet i antallet af leverandører påvirker markedets struktur og konkurrencen om de ældre som brugere.
Frem til 2013 ser forskerne i alle kommuner en øget konkurrence blandt firmaer, som leverer privat hjemmehjælp til ældre.
Men efter 2013 er konkurrenceniveauet forblevet stabilt i kommuner med godkendelsesmodellen, mens færre vælger private leverandører i kommunerne med udbudsmodellen.
Andelen af borgere, som har valgt en offentlig leverandør, falder frem til 2013 både i kommuner med godkendelsesmodellen og i kommuner, der efter 2013 går over til udbudsmodellen.
Men mens niveauet efterfølgende stabiliserer sig i kommuner med godkendelsesmodellen på ca. 33 pct., er andelen af ældre med en privat leverandør i de kommuner der valgte udbudsmodellen, faldet fra cirka 38 pct. i 2013 til 28 pct. i 2017.
esl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.