
Flere og flere danske virksomheder kan skrive byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland på cv’et. Byggeriet er det største i Danmarkshistorien, og det har i alt 274 danske underleverandører fra hele landet indtil videre hevet opgaver hjem på. Det er 160 flere danske virksomheder i forhold til samme tid sidste år svarende til en stigning på 150 pct.
Det viser tal fra Femern A/S, der netop har opgjort det samlede antal af virksomheder tilknyttet byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel fra Rødbyhavn til Puttgarden.
I alt står 431 danske og udenlandske virksomheder noteret som underleverandører siden megaprojektet for alvor gik i gang i 2020. De 274 danske virksomheder tegner sig dermed for 64 pct. af de mange hundrede kontrakter.
Aktiviteterne topper de næste år
I Dansk Industri glæder man sig over, at de danske virksomheder er konkurrencedygtige i ”den benhårde konkurrence”, som kendetegner et internationalt projekt som Femern Bælt-tunnelen, siger Torben Liborius, underdirektør i Dansk Industri og chef for Dansk Infrastruktur.
- Det er vigtigt både for projektet og for virksomhederne, for med mange danske virksomheder ombord sikrer det, at der er kendskab til danske normer og regler. Det viser, at de danske virksomheder er parate til at løse den slags opgaver, der kræver samarbejde på tværs af grænser og kulturer, siger Torben Liborius.
Det stigende antal kontrakter afspejler ikke alene en stærk dansk tilstedeværelse, men også at aktiviteten på det store byggeprojekt er for opadgående.
Det forventes også at være billedet i flere år frem, siger administrerende direktør i Femern A/S, Henrik Vincentsen.
- Vi forventer, at aktiviteterne på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen peaker i de kommende tre år. Det er her, selve tunnelen vil blive produceret og bygget. Det er også i den periode, at vi får brug for fleste hænder og dygtigste virksomheder, og det ser ud til, at danske virksomheder over hele landet står stærkt i konkurrencen, siger Henrik Vincentsen.
Femern-tunnelen forventes at at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog.
amp
Prikkerne markerer, hvor i landet de virksomheder, som har vundet kontrakter på Femern Bælt-Tunnelen ligger. (Illustration af Femern A/S)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.