
KØBENHAVN: Både danske og udenlandske virksomheder har budt sig til i kampen om opgaven om at bygge Nordhavnstunnelen, der skal forbinde bydelene Østerbro og Nordhavn, i Københavns Kommune,
I januar havde fem konsortier ansøgt om at komme i spil til opgaven, og nu er det felt skåret ned. Således har Vejdirektoratet prækvalificeret fire konsortier til at komme med tilbud på opgaven. Det oplyses i en pressemeddelelse.
- I Vejdirektoratet er vi glade for feltet af ansøgere, som består af meget kvalificerede firmaer, der har stor erfaring med tunnelbyggeri. Vi er ikke i tvivl om, at de fire prækvalificerede aktører, vi har valgt at gå videre med, alle har kompetencerne og styrken til at bygge Nordhavnstunnelen. I udvælgelsen har vi blandt andet lagt vægt på aktørernes erfaring med udførelse af de forskelligartede opgaver, der skal udføres på Nordhavnstunnelen, siger Silas Nørager, der er projektleder og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen i Vejdirektoratet.
De fire prækvalificerede er:
- Acciona Construcción S.A. med støtte fra CG Jensen A/S, Sweco Danmark A/S og Sweco Infra & Rail OY.
- Nv Besix S.A.- MT Højgaard Danmark A/S joint venture med støtte fra Niras A/S, Jacobs Sverige AB og Bravida Danmark A/S.
- Per Aarsleff A/S- Vinci Construction Grands Projets- Hochtief Infrastructure GMBH joint venture med støtte fra Cowi A/S og Wicotec Kirkebjerg A/S.
- Züblin A/S- M.J. Eriksson joint venture med støtte fra Strabag SE, Ed. Züblin AG, Züblin Spezialtiefbau GmbH, Züblin Scandinavia AB og Strabag Infrastructure & Safety Solutions GmbH.
Har fået ekstern hjælp til undersøgelse af bydere
Formentligt på grund af historier omkring virksomheder, der er prækvalificeret til store opgaver på Fermernforbindelsen, på trods af at de har ikke afgjorte kriminelle sager kørende, har Vejdirektoratet med ekstern bistand helt ekstraordinært gennemført en bred undersøgelse af de udvalgte aktører i forhold til eventuelle udelukkelsesgrunde i Udbudsloven.
- Vi har i forbindelse med udbuddet fået udarbejdet en juridisk undersøgelse for at få belyst, om der er forhold hos aktørerne, der gør, at de ikke lever op til Udbudsloven. Undersøgelsen giver ikke grundlag for, at de fire ansøgere ikke kan prækvalificeres, og de fire aktører kan nu gå videre med at udarbejde tilbud. Det er klart at skulle det på et senere tidspunkt vise sig, at der er udelukkelsesgrunde for en af aktørerne under tilbudsfasen, så kan Vejdirektoratet ikke indgå kontraktaftale med aktøren, siger Silas Nørager.
De prækvalificerede konsortier har nu frem til 24. juni til at aflevere deres tilbud. Vejdirektoratet kan derefter vælge at indgå entreprisekontrakt baseret på de indledende tilbud eller indlede forhandlingsmøder med entreprenørerne, såfremt de modtagne tilbud ikke lever op til forventningerne om pris og kvalitet.
Hvis et af de indledende tilbud vurderes gode nok kan kontrakten med den vindende entreprenør allerede underskrives i 2022. Skal der forhandles sker det formentligt først i begyndelsen af 2023.
Lige meget hvad forventes tunnelen, der Nordhavnstunellen bliver 1,4 kilometer lang og skal gå under Svanemøllebugten ved København, at åbne for trafik i 2027.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.