
KØBENHAVN: Københavns Kommune har netop afsluttet en udbudsproces af 970 ladepladser, hvor interesserede operatører har kunnet afgive tilbud på at opstille ladestandere i udvalgte dele af København.
Fra kommunal side er det besluttet at pulje lokationer i forskellige steder i byen for at sikre sig, at der bliver opsat ladestandere i områder, hvor operatørerne ikke nødvendigvis selv ville prioritere en indsats, og det er teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) godt tilfreds med:
- Vi skal fremtidssikre byen, og det gør vi blandt andet ved at sørge for, at alle borgere og gæster i byen får gode muligheder for at oplade deres elbiler, uanset hvor i byen de befinder sig. Jeg er glad for, at vi har landet endnu et udbud, som sikrer knap 1.000 nye ladepladser i København, fordi det kan være med til at trække bilismen i en grønnere retning, siger Line Barfod.
FDM er tilfreds
At Københavns Kommune i sit nye udbud har valgt at pulje lokationer, hilser man velkommen i bilisternes forbrugerorganisation FDM, da det er med til at sikre en hurtigere udbredelse af ladeinfrastruktur i hele kommunen.
- Hos FDM glæder vi os over de nye mange ladepunkter til gavn for de mange københavnere, som ikke har egen carport, og for deres gæster. Og det glæder os især, at der også er mange forskellige operatører, som har vundet udbuddet. Flere valgmuligheder til forbrugerne er nemlig vejen frem til yderligere konkurrence på markedet for opladning af elbiler, siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.
Tildelingskriterierne i udbuddet har været opladningspris for brugerne, etableringstid, bæredygtighed og miljø samt det beløb, man er villig til at betale for at leje det pågældende areal ved tildeling af kontrakter med opstilling af ladestandere.
De fem vindende operatører er Clever A/S, EDF Danmark A/S, Norlys Energi A/S, OK A.m.b.A og EV Infra Danmark A/S.
Fakta
- AFI-loven fra 2022 giver kommuner hjemmel til at lave udbud og medfinansiere offentligt tilgængelige ladestandere. Loven har til hensigt at fastsætte krav til etablering og drift af ladestandere til elektriske køretøjer på offentlige arealer. Det fremgår af AFI-loven, at offentligt tilgængelige ladestandere på offentlige arealer skal etableres efter reglerne i udbudsloven.
- Sidste år gennemførte Københavns Kommune et lignende udbud.
- Borgerrepræsentationen har medio 2022 besluttet at etablere 4.100 nye elbilspladser med tilhørende ladestandere i ”Handlingsplan for ladeinfrastruktur 2022-2025”.
- Aftalen er en såkaldt koncessionsaftale, dvs. de fem vindende ladeoperatører står for etablering og drift af ladestanderne på de offentlige pladser i Københavns Kommune.
- Tildelingskriterierne i udbuddet har været opladningspris for brugerne, etableringstid, bæredygtighed og miljø samt det beløb, man er villig til at betale for at leje det pågældende areal ved tildeling af kontrakter med opstilling af ladestandere.
Se oversigt over placeringen af ladestandere i Københavns Kommune her.
dotn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.