Det offentlige får mere ud af sine midler, når opgaver sendes i udbud, og konkurrencen om opgaverne bidrager samtidig til at styrke produktiviteten i dansk erhvervsliv. Det fremgår af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse 'Status for offentlig konkurrence 2025'. Det oplyser styrelsen i en meddelelse.
I 2024 købte det offentlige ind for omkring 470 mia. kr. hos private leverandører. Kommunerne skabte konkurrence om 27,9 pct. af de opgaver, der egner sig til udbud, mens andelene for staten og regionerne var henholdsvis 28,9 pct. og 18,1 pct. Niveauet har i store træk været stabilt siden 2017.
- God og stærk konkurrence er et effektivt middel til at få mere service og velfærd for de offentlige midler. Konkurrencen kan styrkes både ved at øge andelen af opgaver, der skabes konkurrence om, og ved at gøre dem mere tilgængelige for virksomhederne, så flere relevante tilbud tiltrækkes, siger Jesper Linaa, der er vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Ifølge analysen er prisen på en offentlig opgave i gennemsnit 10-13 pct. lavere, når et udbud modtager fire tilbud frem for ét. I 2023 blev der i gennemsnit modtaget 3,4 tilbud per udbudt kontrakt – en stigning fra året før – men andelen af kontrakter med kun ét tilbud er samtidig vokset til omkring en tredjedel, mod cirka en fjerdedel i årene 2017-2020.
Analysen peger desuden på, at flere kontrakter i dag vindes af små og udenlandske virksomheder. Den udenlandske vinderandel er steget fra ca. otte pct. i 2018 til knap 11 pct. i 2023.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har også undersøgt brugen af arbejdsklausuler – krav til løn- og arbejdsvilkår – i danske EU-udbud. Opgørelsen viser, at sådanne klausuler anvendes i to ud af tre udbud, svarende til omkring 67 pct., inden for bygge- og anlægsopgaver samt tjenesteydelser. Udformningen varierer dog betydeligt i både omfang og indhold.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.















