
AARHUS: Onsdag diskuterede byrådet i Aarhus Kommune om landets næststørste by skal have mere letbane eller så kaldte BRT-busser i stedet.
En ting står nemlig fast: Aarhus skal have mere kollektiv trafik.
For at politikerne kan komme frem til en løsning, har Aarhus Kommunes udvalg for fremtidens kollektive trafik udarbejdet en større rapport, der sammenligner de to transportformer.
Det er den rapport som politikerne diskuterede i aftes. Den endelige beslutning har dog ifølge Aarhus Stiftstidende lange udsigter. Det vil først ske, når en miljøvurdering af projektet er udarbejdet, og en høring er overstået.
Fordele og ulemper
I rapporten beskrives det, at der vil være en betydelig forskel på prisen af de to transportformer. Den ene vil være billigere i anlæg, mens den anden vil koste mere i drift.
Falder valget på letbanetog mellem bykvarteret Spanien og bydelen Brabrand, vil etableringen koste et sted mellem 1.680-2.270 millioner kroner. På samme strækning vil det koste mellem 935 og 1.264 millioner kroner med BRT-busser.
I anlæg koster letbanen derfor 44 procent mere end BRT-busserne.
Til gengæld vil de årlige driftsudgifter på letbanen øges med 21,2 millioner kroner, hvis valget falder på letbane, mens de stiger med 22,2 millioner kroner, hvis valget falder på BRT-busser. Så hvis politikerne vælger BRT-busserne, vil det her koste kommunen en million mere hvert år.
Du kan læse rapporten under bilagene til byrådsmødet her.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.