dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

MF'er er sikker på Femern-elementfabriks fremtid

Elementfabrikken bliver liggende også når Femerntunnelen er bygget færdig. Det er folketingemedled Kasper Roug (Soc.) ikke i tvivl om efter en orientering fra Sund & Bælt.
27. APR 2023 11.15

Forligskredsen bag Femernprojektet, der udgøres af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, fik onsdag en orientering fra Sund & Bælt. Statens holdingselskab fortalte her om, hvordan elementfabrikken, der bruges til byggeriet af Femern-forbindelsen, kan gøres permanent og bruges til andre infrastrukturprojekter. Det skriver FemernReport.com.

Første skridt imod en ændring af anlægsloven er en miljøvurdering. Det arbejde kan sættes i gang allerede til sommer. Selve lovændringen vil så kunne komme til behandling i Folketinget i næste Folketingssamling, der begynder i oktober 2023. I den gældende anlægslov står der, at alle anlæg skal nedtages og området genoprettes, når Femerntunnelen er bygget færdig i 2029.

Sund & Bælt har tidligere anslået, at alene elementfabrikken koster cirka seks milliarder kroner at bygge. Derfor er der meget fornuft i at lade den blive. Det siger Kasper Roug, der er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet:

- Det vil koste omkring en milliard at rive den ned igen, og det vil ikke give mening. Vi står for at skulle bygge havnetunnel i København, en mulig Kattegatforbindelse og fundamenter til en masse havvindmøller. Man vil kunne producere langt billigere, hvis vi allerede har fabrikken. Og fabrikken er jo allerede betalt – og afskrevet, så det vil være en rigtig god forretning, fortæller Kasper Roug, der bor i Maribo og er valgt på Lolland-Falster, til FemernReport.com.

Staten beholder ejerskabet

Ifølge oplægget fra Sund & Bælt arbejdes der på en model, hvor det stadig er den danske stat, der er ejer af fabrikken. Så kan en ekstern investor få en koncession til at drive den videre i en årrække mod at garantere, at staten kan disponere fabrikken, når der er brug for den til store, nationale infrastrukturprojekter.

Arbejdshavnen ud for byggepladsen i Rødbyhavn er også en del af pakken, når elementfabrikken skal drives videre i fremtiden. Og det er ifølge Kasper Roug lidt af et scoop:

- Det er jo en af Danmarks største industrihavne. I resten af landet er havnene efterhånden blevet til boligområder, men her ligger havnen lige op til industriarealet, og det vil gøres det meget lettere at skibe store elementer ud, siger han til Femernreport.com.

Kan der opnås flertal til en ændring af anlægsloven?

- Ja, det er min personlige og klare forventning. Der er intet, der tyder på, at der vil være modstand fra nogen partier, siger Kasper Roug.

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.