
Den nuværende kontrakt om drift og vedligehold af metrolinjerne M1-M4 i København udløber i september 2027. Derfor har Metroselskabet sendt opgaven i EU-udbud for at finde en ny operatør, som kan sikre fortsat stabilitet i metroens drift, der omfatter hele metrosystemet med 44 stationer og 40 km dobbeltspor. Det skriver Metroselskabet.
I 2024 blev der sat passagerrekord med 126 mio. rejsende, og 99 pct. af alle afgange kørte som planlagt. Metroselskabet ønsker at fastholde det niveau.
– Det er vores ambition for den kommende kontrakt at fastholde den høje stabilitet i driften og sikre en god oplevelse for vores stadig flere passagerer. Vi har i udarbejdelsen af udbuddet haft gode og udbytterige dialoger med markedet, og vi ser frem til den fortsatte udbudsproces, siger Søren Boysen, der er direktør for drift og vedligehold i Metroselskabet.
Den nye kontrakt træder i kraft den 29. september 2027 og løber til 2039 med mulighed for forlængelse på op til tre år. Den nye kontrakt har en estimeret værdi på 2,4 mia. euro (cirka 17,9 mia. kr.) ekskl. moms. Udbuddet gennemføres med prækvalifikation og forhandling. Fristen for at anmode om deltagelse er den 31. juli 2025 kl. 13.00.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.