DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Randers fik allerede i 2013 kritik for @anders-fejl

I 2013 fik Randers Kommune en henvendelse fra Datatilsynet om, at kommunens mails endte hos en privatperson. Kommunens IT-chef fastholder først at have hørt om fejlen i år
6. AUG 2018 12.32

RANDERS: I 2013 tikkede en mail ind hos Randers Kommune fra Datatilsynet om, at en slåfejl i en jobannonce på jobnet.dk var årsag til, at næsten hundrede jobansøgninger endte hos privatpersonen Anders Lorensen i stedet for hos Randers Kommune, skriver Version 2.

Som dknyt tidligere har beskrevet, har privatpersonen Anders Lorensen nemlig oprettet en såkaldt catch-all-mail-adresse, som sørger for, at alle mails, der ender på @anders.dk, ender i hans inbox. Og derfor har han i en årrække modtaget mails med personfølsomme oplysninger, som egentlig skulle være endt hos Randers Kommune.

I mailen fra Datatilsynet fremgik det, at det var kommunens ansvar, at det ikke skete fremover. Og dermed er det ikke kun Anders Lorensen, men også Datatilsynet, som har forsøgt at råbe Randers Kommune op for at få rettet fejlen.

It-chefen i Randers Kommune, Bent Højlund, fastholder i flere omgange over for Version2, at han ikke kendte til problemerne med de mange fejlsendte e-mails, før Version2 kontaktede kommunen. Han har heller aldrig hørt om korrespondancen mellem hans tidligere it-sikkerhedschef og Datatilsynet. Det skaber panderynker hos Datatilsynet, som mener, at kommunen burde have bragt sagerne i orden. Men hvorfor gjorde Datatilsynet ikke andet end at ringe Randers Kommune op et par gange?

- Vi har ikke haft grund til at tro, at de ikke ville rette ind. Når man læser telefonnotatet (af samtalen med Randers Kommune, red.) ser det ud, som om Randers Kommune havde fået styr på det, siger Jesper Vang til Version2 og tilføjer, at havde man vidst, at Randers få måneder efter ville bryde loven igen, så havde denne opfattelse nok ændret sig.

rp