Rigspolitiet har besluttet at skrotte indkøbet af et nyt it-system til håndtering af 112-opkald, der ellers har været under planlægning i mange år. I stedet arbejder myndigheden på en alternativ løsning baseret på det eksisterende system. Den nuværende kontrakt på 112-system blev indgået med NetDesign, der i dag hører under TDC Erhverv, tilbage i 2021. Rigspolitiet har dog siden købt kildekoden til systemet, da TDC Erhvervs underleverandører “ikke længere i tilstrækkelig grad prioriterede support og vedligeholdelse af systemet”. Det skriver Version2.dk.
“Der vil således være tale om et væsentligt mindre projekt end tidligere antaget, da der ikke skal anskaffes et nyt 112-system, men opdateringer og videreudvikling af det nuværendesystem,” skriver Rigspolitiet i en redegørelse.
Rigspolitiet, der hører under Justitsministeriet, kommer dog snart til at overgive projektet til en anden myndighed. Projektet overgår således snart til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab som led i en større ressortændring. Ifølge mediet er projektet dog blevet kritiseret for ikke at overholde udbudsloven, da systemet ikke er blevet konkurrenceudsat rettidigt.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.