DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Teknikken til roadpricing er klar

KORT NYT31. AUG 2018 9.44

- Lige så snart vi føler os betrygget om, at der er udviklet systemer, der kan håndtere dette, bør vi bestemt også i Danmark tænke på, om ikke vi skal gøre brug af dem. Sådan lød beskeden fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), da han i juni åbnede for muligheden for roadpricing. For politikerne har i årevis afvist satellitbaseret road­pricing af teknologiske årsager. Men nu viser en test i København, at præcisionen er næsten 100 pct, skriver Ingeniøren.

Bag de tests står Sund & Bælt, som viser, at metoder fra i hvert fald én leverandører af roadpricing-løsninger har en nøjagtighed over 99 pct. Sund & Bælt gik i gang med testen, efter at Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionen i henholdsvis 2013 og 2014 havde anbefalet at teste og indføre roadpricing. Kommissionernes anbefalinger blev hurtigt skudt ned af den daværende S-SF-R-regering, der få år tidligere havde brændt sig på forslaget om en betalingsring omkring København.

Siden er samme teknologi taget i brug i blandt andet Belgien, hvor tre regioner siden 1. april 2016 har opkrævet kørselsafgifter fra omkring 150.000 lastbiler på denne måde. Dér er præcisionen over 98 pct. - selv under vanskelige byforhold i Bruxelles. I Transportministeriet afviser Ole Birk Olesen dog stadig at gå videre med roadpricing på landsplan, før han har set det fungere i andre lande.

rp