Social dumping-hotline sikrer efterbetaling af 650.000 kr.

København modtog sidste år 27 tips på sin hotline mod social dumping. Det har ført til krav om efterbetaling af mere end 650.000 kr., viser kommunens årsrapport for indsatsen mod social dumping i 2019.
19. JUN 2020 13.30

KØBENHAVN: I 2018 åbnede hovedstadskommunen en hotline, som alle kan skrive eller ringe til, hvis de oplever urimelige arbejdsvilkår eller har mistanke om social dumping på opgaver, der udføres for kommunen.

Hotlinen har nu vist sig at være et effektivt våben i kampen mod snyd. I 2019 tikkede der 27 tips ind med mistanke om fusk med løn og arbejdsvilkår. Det har ført til, at kommunen har hentet efterbetaling af 650.000 til ansatte på kommunale opgaver, skriver de i en pressemeddelelse.

- Vi vil ikke finde os i lønfusk og dårlige arbejdsvilkår hos virksomheder, der arbejder for Københavns Kommune. Langt størstedelen af virksomhederne har rent mel i posen, men resultaterne viser desværre, at der stadig er brodne kar. Samtidig sætter det en tyk streg under, at vores indsats mod social dumping er både effektiv og nødvendig, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Dumpingbekæmpelse døgnet rundt

Hotlinen er åben alle årets 365 dage, og kommunens indsatsteam mod social dumping rykker ud med kort varsel, når de får et tip. Sidste år rykkede indsatsteam ud til 95 såkaldte dokumentkontroller, hvor de tjekker, at der er styr på papirer, forhold og løn for en ansat hos kommunens leverandører.

I 72 af tilfældene blev der fundet underbetaling af medarbejderne for samlet set 650.625 kr., som indsatsteamet nu har sikret, bliver efterbetalt. Det svarer til, at der blev fundet snyd i 76 pct. af sagerne, hvor kommunen fik et tip med en konkret mistanke.

Erfaringerne fra initiativet viser, at social dumping oftest sker hos underleverandører, som befinder sig længere nede i leverandørkæden. Derfor kan det være svært at opdage.

rbr

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt