
Bedre infrastruktur i yderområderne. En markant opkvalificering af digitale kompetencer. Og nemmere adgang til kapital. Det er hovedpunkterne i den liste på 12 anbefalinger, som Landdistrikternes Fællesråd i dag afleverer til erhvervsminister Simon Kollerup (S) i Fællessalen på Christiansborg. Det sker efter en danmarksturné dette efterår med besøg i 11 byer i regi af Googles uddannelsesprogram Succes Online.
På turen har mere end 5.000 personer - virksomheder, studerende og andre borgere - deltaget i workshops i digitale færdigheder, ligesom mere end 100 lokale politikere og organisationsfolk deltaget. Det har mundet ud i de 12 anbefalinger, som kan sikre, at Danmark - også uden for de store byer - kan blive rustet til en digital fremtid.
For Landdistrikternes Fællesråd er det afgørende, at de 12 anbefalinger medvirker til at sikre digitale succeser i landdistrikterne, understreger formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
- Digitaliseringen er uundgåelig, det nytter ikke at stå på sidelinjen og se til, mens den passerer forbi. For landdistrikternes virksomheder er det vigtigt at bruge digitaliseringen klogt til skabe den vækst og de arbejdspladser, der er så hårdt brug for. Men virksomhedernes slid gør det ikke alene. Med de 12 anbefalinger har politikerne et udgangspunkt for at skabe de rammebetingelser, som kan gøre digitaliseringen til en succes i landdistrikterne, siger han.
Brug for digital oprustning
En ny undersøgelse blandt små og mellemstore virksomheder peger da også i retning af, at Danmark står med en udfordring, når det gælder digitale kompetencer. Af de 422 virksomheder, der har svaret, erklærer 61 pct. selv, at de savner digitale færdigheder. Samtidig siger 76 pct., at manglen på digitale kompetencer fører til mindre vækst.
Googles danske direktør, Malou Aamund, er opløftet efter turen rundt i landet.
- Digitaliseringen er ved at forandre vores samfund, og Danmark har heldigvis et rigtig godt udgangspunkt i forhold til at være med i front. Men det er også vigtigt, at virksomheder griber mulighederne og udnytter de digitale redskaber. Med få greb kan man faktisk nå meget langt, siger hun.
MG
De 12 anbefalinger
Styrkelse af kompetencer
- Nationale, korte og værktøjsbaserede kursusforløb målrettet virksomhedsejere og ledere.
- Efterspørgselsdrevet opkvalificering af ledige med lang, mellemlang og kort uddannelse målrettet virksomhedernes digitaliseringsbehov.
- Brancheorienterede digitale vækstforløb for produktionsvirksomheder.
- Målrettet efteruddannelse i digitale færdigheder hos personale, herunder personale inden for administration og kommunikation.
Adgang til kapital
- Kapital målrettet digital omstilling af ‘modne virksomheder', lige fra detailhandlen til smedemesteren.
- Støtte til etablering og drift af lokale virksomhedsnetværk som vidensdeling og vækstdrivere.
- Kapital til ansættelse af kvalificeret arbejdskraft til at drive og understøtte den digitale omstilling af virksomhederne uanset branche og postnummer.
- Den digitale omstilling bremses bl.a. af at en række virksomheder finder det svært at skaffe kapital til omstillingen. Det skal være lettere.
Styrkelse af detail og infrastruktur
- Sikring af god digital infrastruktur til at understøtte details vækstpotentiale, herunder specielt tilstrækkelig bredbåndsdækning.
- Digitalt kompetenceløft af medarbejdere i detailhandlen
- Målrettede, længere digitaliseringsinitiativer til detailhandlen, som motiverer, informerer og giver konkrete færdigheder inden for e-handel, online synlighed og multichannel.
- Oplysning til mindre butikker om muligheder ved e-handel gennem succeshistorier og cases.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.