DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

69 ledere snagede i personalesager

Ved en fejl i en it-løsning i København var der i over to måneder adgang for ledere og stedfortrædere til ansattes private borgeroplysninger.
25. SEP 2019 12.55

KØBENHAVN: 69 københavnske ledere og stedfortrædere kiggede i foråret på samlet 186 forskellige personalesager, de aldrig burde have haft adgang til. Den utilsigtede adgang til private borgeroplysninger gjaldt ledernes egne medarbejdere, som også er eller var borgere i Københavns Kommune, oplyser Koncernservice. 

Fejlen bestod i, at en medarbejders personaleleder og eventuel stedfortræder har haft adgang til eventuelle oplysninger, som ikke vedrører ansættelsesforholdet, hvis medarbejderne var eller er borger i Københavns Kommune. Der er tale om oplysninger af privat karakter. 

I alt 186 opslag i systemet bliver undersøgt nærmere, og 80 medarbejdere og 18 tredjeparter er blevet informeret om, at der er sket et brud på it-sikkerheden, og at de er forurettede i sagen. En tredjepart er en person, hvis navn er nævnt i ét af de dokumenter, der er kigget på, fx en vielsesattest. 

- Det er meget vigtigt for os, at man kan være tryg ved den måde, vi håndterer persondata på. I dette tilfælde har vi ikke levet op til vores ansvar – det er alvorligt, og det beklager vi. Vi skal være bedre til at teste de løsninger, vi sætter i søen, så vi undgår sådan noget som det her. Og vores ledere og medarbejdere skal være endnu skarpere på, hvad de må og ikke må i forhold til persondata. Vi har gennemført interne kampagner, e-læring og uddannelse for vores 45.000 ledere og medarbejdere, men vi må konstatere, at vi ikke helt er i mål endnu, siger Ivan Kristoffersen, direktør i Koncernservice. 

Fejlen opstod den 29. marts 2019 og blev konstateret den 6. juni 2019. Dagen efter blev it-løsningen lukket ned. Sagen er anmeldt til Datatilsynet, og alle berørte i sagen er blevet orienteret. 

I efteråret vil kommunen indskærpe reglerne over for alle medarbejdere og ledere og planlægger desuden en ny kampagne i efteråret 2019 om korrekt dokumenthåndtering og -opbevaring. 

I perioden med sikkerhedsbruddet blev der registreret i alt 10.000 opslag i den pågældende it-løsning, og i 186 tilfælde kiggede 69 ledere og stedfortrædere på et dokument med en medarbejders private borgeroplysninger.

ka