
ODENSE: Danmarks anden letbane, som skal køre i Odense, oplever lige som den første i Aarhus gentagne forsinkelser. Og på trods af at anlægsarbejdet er tæt på afsluttet, kommer der endnu en. Således bliver åbningen nu først i foråret 2022, oplyser Odense Letbane i en pressemeddelelse.
Årsagen til forsinkelsen er, at projektets spanske entreprenør, Comsa, endnu ikke har opnået endelig godkendelse fra BaneDanmark til at strømsætte de dele af letbanestrækningen, der grænser op mod BaneDanmarks anlæg. Dermed kan de påkrævede testkørsler, der skal til for at opnå sikkerhedsgodkendelse, ikke nå at blive foretaget.
- På grund af situationen har vi længe efterspurgt dialog med Comsa på partnerniveau. Det seneste møde blev afholdt den 17. november, og her stod det klart, at mulighederne for at indhente tabt terræn i tidsplanen var udtømte. Og da der fortsat ikke er opnået endelig godkendelse til at strømsætte hele letbanestrækingen, tager vi nu konsekvensen ved at meddele denne forsinkelse, siger Mogens Hagelskær, administrerende direktør ved Odense Letbane.
Gentagne forsinkelser
Oprindeligt skulle Letbanen i Odense være åbnet i slutningen af 2020, så i september 2021. Seneste udmelding var omkring årsskiftet i år, men den deadline var altså heller ikke mulig at nå.
Ifølge selskabet bag Odense Letbane har man forsøgt at bistå Comsa med yderligere ressourcer og teknisk bistand, ligesom man har taget en mere aktiv rolle i kontakten med BaneDanmark for at opnå, de fornødne tilladelser til testkørslen. Situationen får letbanedirektøren til at lange ud efter Comsas ageren i sagen.
- Det er en ærgerlig og utilfredsstillende situation, at Comsa, som ansvarlig for anlægsarbejdet, ikke i rette tid har formået at sikre projektets fremdrift i henhold til den aftalte tidsplan, siger Mogens Hagelskær.
Han fortæller, at man forventer at man inden for den nærmeste fremtid vil have godkendelsen fra BaneDanmark i hænde.
Flere stridigheder med entreprenør
Kritikken af Comsas ageren i forbindelse med indhentning af godkendelserne fra BaneDanmark er kun en af flere uenigheder, der har været mellem Odense Letbane og den spanske entreprenør.
Blandt andet er der en stor økonomisk uenighed mellem parterne, da Comsa ifølge letbaneselskabet er kommet med "væsentlige økonomiske ekstrakrav".
Letbanedirektøren har ikke ville sætte præcise tal på den økonomiske uenighed, men har bekræftet, at det handler om et beløb, der er større end den økonomiske reserve på 73,3 mio. kr., som letbaneprojektet har.
Odense Letbane vurderer dog, at omkostningerne ved den seneste forsinkelse vil kunne afholdes inden for rammerne af det eksisterende budget, inklusive reserver, der i alt er på 3,6 mia. kr.
Det skyldes blandt andet at meromkostninger ved en forlænget anlægsfase i et vist omfang modsvares af dagbøder på 400.000 til Comsa som følge af den misligholdte tidsplan.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.