
AARHUS: Hvert år besøger mere end 3,5 millioner brugere Aarhus' hjemmeside. 27 pct. af brugerne i oktober 2012 kom fra mobile enheder (smart phones, tablets m.m.), mens det kun var 12 pct. året før.
På den baggrund har kommunens hjemmeside fået et løft. De er blevet responsive, hvilket betyder, at siden automatisk tilpasser sig, så den bliver vist optimalt, hvad enten den skal ses på en computer, en tablet eller en smartphone.
Borgmester Jacob Bundsgaard (S) er meget tilfreds med den nye udvikling:
- Jeg bruger selv i stadig større grad min mobiltelefon og min iPad, når jeg skal gå på nettet. Det er hurtigt, og det er vigtigt at kunne finde informationerne, når man har brug for dem, uanset, hvor man befinder sig. En god oplevelse for de borgere, der bruger vores hjemmeside er en vigtig forudsætning for at vi kan nå vores mål for digitalisering, og dermed sikre en effektiv drift og mest mulig velfærd for pengene, siger han.
Mobiler topper i weekenden
En af de forvaltninger, som forventer at få stor gavn af, at hjemmesiden er blevet responsiv, er AffaldVarme Aarhus, som findes på www.affaldvarme.dk.
Her fylder trafikken fra mobile enheder mere og mere, og i weekenden er der mere trafik fra mobiltelefoner end fra computere. Vigtige tilbud som fx genbrugsstationerne bruges flittigt i weekenden, når borgerne har fri. Og naturligvis skal man kunne stå udendørs og finde ud af, om genbrugsstationen har åbent.
Aarhus Kommune er ikke den første danske virksomhed eller organisation, der har gjort sin hjemmeside responsiv. Men kommunen er givetvis den største organisation i Danmark, der har gjort det, og den, der har gjort det mest konsekvent. Foruden hjemmesiden aarhus.dk driver kommunen en lang række andre hjemmesider, såkaldte subsites, fra kulturtilbud, selvstændige forvaltninger og meget andet. Og det er alle hjemmesider i den samlede web-løsning, der er blevet responsive. Det omfatter over 10.000 sider.
Effektivisering og innovation
Det responsive design på aarhus.dk er en effektivisering af kommunens kommunikation samtidig med, at det skaber en bedre brugeroplevelse.
- I Borgerservice arbejder vi målrettet på at tilbyde byens borgere innovative løsninger. Samtidig ved vi, at kommunens økonomi er under pres. Når vi derfor kan lave en nyskabende forbedring af vores service, uden at det koster ekstra tid for vores webredaktører, er det ren win win, siger Chef for Borgerservice, Lene Hartig Danielsen
Responsivt design betyder også, at redaktørerne af de forskellige sider på aarhus.dk kun skal vedligeholde tekster ét sted, i modsætning til løsninger, hvor man en separat hjemmeside eller en app til mobilvisning.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.