AARHUS: Staten overtog for nylig officielt ansvaret for etableringen af Marselistunnelen i Aarhus, og når byggeriet står færdigt, vil strækningen fremover få status af statsvej. Staten havde 2,1 mia. kr. med til projektet. Det har nu frigjort en mia. kr., som Aarhus Kommune har i overskud. Penge der ellers var sat af til Marselistunnelen, skriver Aarhus Stiftstidende.
Pengene kommer fra den såkaldte dækningsafgift, som er en skat på erhvervsejendomme, og har blandt andet dækket udgifter til letbanen i Aarhus, og skulle altså også have finansieret Marselistunnelen. Med de frigjorte midler, at der nu lagt op til, at pengene kan sætte adskillige andre projekter i gang. Borgmester Jacob Bundsgaard (S) har foreslået, at midlerne evt. kan finansiere forbedringer i fysiske rammer i folkeskolen og den kollektiv trafik mm.
Der er dog ikke enighed om prioriteringen. Eksempelvis mener Erhverv Aarhus, at nu hvor finansieringen af Marselistunnelen er på plads, bør dækningsafgiften udfases øjeblikkeligt, mod tidligere i 2029. Dermed vil der ikke være ekstra penge at bruge af for Aarhus. Den holdning møder opbakning fra De Konservative, mens Venstre både har foreslået at bruge pengene på infrastruktur og stoppe ordningen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.