
AARHUS: Både rundstykker og søndagsavis kom i den gale hals i weekenden hos de ansvarlige politikere i Aarhus Kommunes udvalg for hjemmepleje og hjemmehjælp. De måtte i Århus Stiftstidende læse om lange ventetider og en sagspukkel, der resulterer i, at de ældre ikke får den hjemmehjælp, de har krav på.
Det gjorde både ældrerådmand Jette Skive (DF) og udvalgsmedlemmerne utilfredse, og ingen med ansvar for de ældre i kommunen har lyst til at læse i avisen, at stadig flere ældre har været nødt til at vente i uger eller måneder på at blive visiteret til alt fra hjælp til et bad til rengøring.
- Jeg føler mig ført bag lyset. Det her er en yderst alvorlig sag, som har udviklet sig over flere måneder. Den skulle vi have været orienteret om, siger Jan Ravn Christensen (SF) fra sundheds og omsorgsudvalget til avisen.
Ældrerådmand Jette Skive (DF) reagerede ifølge avisen lynhurtigt på problemerne. Hun blev torsdag eftermiddag i sidste uge orienteret om problemerne og den store pukkel af sager, og fredag middag meddelte rådmanden, at hun havde afsat 1,5 mio. kr. til at fjerne sagspuklen i hjemmeplejen.
Oveni disse udfordringer, står kommunen også med en stor utilfredshed hos personalet i hjemmeplejen over et nyt it-system, Cura, der blev indført i september, men som ifølge de ansatte ikke fungerer godt nok som elektronisk borgerjournal, og flere steder har der været faglige møder blandt personalet, der føler sig hårdt presset på flere områder.
Samtidig har en stopklods været Aarhus Kommunes borgerkonsulenter, der gennem visitation skal vurdere de ældre borgers behov for hjemmehjælp og hjemmepleje. Ifølge reglerne skal en borgers anmodning om praktisk hjælp afgøres i løbet af maksimalt 15 hverdage, men siden juni har der været store problemer med at leve op til tidsfristerne.
Ekstra hænder på sagen
- Vi har været udfordret af sagsbunker hos borgerkonsulenterne. Det er det og flere andre ting, vi vil gøre noget ved nu, siger Jens Lassen, kontorchef i Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, til dknyt.
- Vi sætter ekstra hænder og ressourcer på opgaven, og vi skal se på, hvilke typer sager det er, og gå i gang med de sager, der umiddelbart kan håndteres først. Andre sager, der skal vi ind og vurdere borgeren nærmere, og det tager mere tid. Vi arbejder på forskellige løsninger og muligheder for at afhjælpe dette problem, siger Jens Lassen.
Han forklarer, at hovedgrunden til, at borgerkonsulenterne ikke har fået sagerne og visiteringerne igennem er, at det nye it-system, Cura tager tid.
- Det er altid besværligt med nye it-systemer. Det tager tid og er besværligt. Desuden har der været en del udskiftning og sydom blandt personalet, men vi har det mandskab, vi har, og vi kigger nu på at opskole nogle, der kan træde til, forklarer Jens Lassen.
Han pointerer, at det er langt fra alle ældre, der er ramt af det her.
- Men alt for mange, ja, og tiden er skredet, og de venter på det her, siger han og fortsætter:
- Jeg synes, vi har informeret vores udvalg i tide, vi har videregivet information så hurtigt, vi kunne. Det er beskrevet i medierne som kaotisk, men så er det altså ikke værre. Det er jo ikke omsorgssvigt, det er ikke katastrofer, men når det er sagt, så tager vi de mest presserende tilfælde først, understreger Jens Lassen.
Han har også et bud på, hvor lang tid det tager at komme af med sagspuklen:
- På et par måneder er vi nok kommet af med sagspuklen, vil jeg tro. Desuden sker der også noget politisk: SF har stillet et forslag til byrådet til behandling hurtigst muligt, og det går bl.a. ud på, at man giver midlertidige bevillinger til borgere, der venter på hjemmehjælp, og så godkender man senere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.