
ÆRØ: Ære skal have to nye elfærger og for nyligt har kommunalbestyrelsen i kommen besluttet at gå i udbud med E-ferry Twins, som er de kommende to elfærger på Ærøskøbing-Svendborg ruten.
Kommunalbestyrelsen valgte at gå i udbud på markedsvilkår, fremfor som en del af Standardfærgekonceptet, og den valgte desuden at undersøge muligheden for at bygge færgerne i aluminium.
- Jeg er meget glad for, at vi fik truffet en afgørelse, der betyder, at vi kan gå i udbud, og i løbet af en overskuelig årrække erstatte dieselfærgerne på den travle Svendborg-rute. De nye færger vil give besparelser på driftsomkostninger, og samtidig bliver færgerne et kæmpe skridt frem, i forhold til at nå vores mål på klimaområdet, siger borgmester Peter Hansted (S).
Forlænger tidshorisont
Kommunalbestyrelsen valgte at gå i udbud på markedsvilkår, fremfor gennem en indkøbsaftale med Færgesekretariatets Standardfærgekoncept.
Det skyldes blandt andet, at kommunen kan opnå en mere fordelagtig finansiering på markedsvilkår. Samtidig har Ærøfærgerne en større organisation med mere erfaring med nybygninger end mange af de kommuner, som har indgået indkøbsaftale med Standardfærgekonsortiet.
- Det giver god mening, at andre af Færgesekretariatets medlemskommuner har indgået samarbejde med Standardfærgekonsortiet, da det er nogle mindre organisationer, som kan drage stor nytte af fælles rådgivning, tilsyn osv. Hos Ærø Kommune har vi selv disse funktioner ved hånden, da vi har et større færgeselskab, og kan derfor få mere ud af, at gå vejen på markedsvilkår, selvfølgelig fortsat gerne med samarbejder og videndeling på tværs, siger Cecilie Larsen, der er projektleder.
Ved at bygge færgerne i aluminium, kan der opnås klare økonomiske gevinster sammenlignet med stålfærger. Samtidig vil aluminium give et væsentligt lavere klimaaftryk, både i bygge- og driftsfasen. I modsætning til reglerne for hurtigtgående færger, kræves der dog en dispensation for at bygge de nye tvillingefærger i aluminium.
For at forsøge at opnå de mulige økonomiske og klimamæssige gevinster ved alu-færger, valgte kommunalbestyrelsen at acceptere en otte måneders forlængelse af projektet, hvilket er den forventede tidshorisont for en dispensationsansøgning.
Transportministeriet skal godkende udbud
I 2021 fik Ærø Kommune tilsagn om knap 71,6 millioner kroner fra Transportministeriets grønne færgepulje.
Efter kommunalbestyrelsens valg om at gå i udbud på markedsvilkår, samt ønsket om at bygge færgerne i aluminium, fremsender Ærøfærgerne en anmodning om projektændring til Trafikstyrelsen på baggrund af kommunalbestyrelsens afgørelse.
Det er for at sikre, at Trafikstyrelsen fortsat anser projektet for at falde inden for rammerne af Ærøs oprindelige ansøgning til færgepuljen, og dermed sikre at tilskuddet opretholdes.
Hvis Ærø Kommune indgår en kontrakt efter udbudsrunden kan bygningen af de to færger gå i gang. Bygningen vil foregå forskudt, så færge nummer to påbegyndes et halvt års tid efter den første. De to færger vil dermed også blive sat i drift forskudt af hinanden, og det forventes at den første færge er i drift i midten af 2026. Mens færge nummer 2 færdiggøres, skal én af de gamle færger dække driften på ruten, sammen med den første nye færge.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.