
Et grædende barn med feber, et snitsår i hånden eller en flækket tand. Det er ikke alle, der ved, hvor og hvordan man får den bedste og hurtigste hjælp, når ulykken sker. Men det skal en ny gratis mobilapp lave om på.
I disse dage lancerer Danske Regioner en ny app, der giver danskerne et overblik over, hvor og hvordan de får den bedste og hurtigste hjælp. App'en giver blandt andet mulighed for at finde den nærmeste akutmodtagelse eller skadestue, finde det nærmeste apotek eller nummeret på lægevagten uanset, hvor borgerne befinder sig i landet.
- Akuthjælp-app'en er en rigtig god idé, der gør mange informationer meget let tilgængelige. Vi håber på, at app'en kan hjælpe borgerne til, uanset hvor de er, at få den rigtige hjælp hurtigt og nemt, siger Carl Holst (V), næstformand for Danske Regioner.
App'en er udviklet til Android-telefoner og iPhone, hvilket betyder, at langt de fleste smartphones vil kunne benytte den.
Udvikling på tværs af regionsgrænser
Den nye landsdækkende app er en videreudvikling af Region Syddanmarks akuthjælp-app, som flere end 100.000 syddanskere har downloadet til deres smartphones.
Og Carl Holst glæder sig over, at det er lykkedes at videreudvikle en god idé.
- Vi har i regionerne en forpligtelse til hele tiden at forbedre os og skabe bedre løsninger for borgerne, og det gør vi bedst, når vi deler vores viden. Det er derfor en fornøjelse at se, hvordan en idé fra et hjørne af landet nu har bredt sig til en national løsning, siger næstformanden.
Den landsdækkende app er udviklet i regi af Regionernes Sundheds-It (RSI). Her glæder formanden Jens Andersen sig over den nye app:
- Den landsdækkende akut-app er et rigtig godt eksempel på, hvordan man i regionerne de her år arbejder tæt sammen om udviklingen på hele området for sundheds-it. Et samarbejde der her kaster endnu et godt resultat af sig.
Gode erfaringer i Region Syddanmark
I Region Syddanmark er app'en således en del af årsagen til, at der er faldende ventetider på skadestuer og skadeklinikker i regionen.
Borgerne i regionen har nemlig haft mulighed for at se ventetiderne på regionens skadestuer, og dermed kan de vælge en skadeklinik eller skadestue med kort ventetid.
Inden app'en blev lanceret var den gennemsnitlige ventetid i 2011 i perioder over en time, og nu viser de seneste tal fra marts i år en ventetid på 40 minutter i gennemsnit.
Langt de fleste skadestuer i landet kræver i dag, at patienterne er henvist til skadestuen, inden de dukker op - altså har ringet inden ankomst og fået ok af telefonvisitatoren til at komme til behandling. Det fremgår af app'en hvilket nummer, man skal ringe på, hvis der er krav om forudgående telefonvisitation.
Det er stadigvæk muligt at få oplyst ventetiderne i nogle af regionerne ved hjælp af den nye app.
sf
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.