Alle de borgere, der har været berørte af sagen om fejlbehæftede pas, burde nu være blevet orienteret af deres kommune enten via Digital Post, brev, telefon eller SMS, oplyser KL, efter det fredag 27. marts kom frem, at en softwarefejl hos den eksterne leverandør ScanTech Sikkerhedssystemer betød, at pas udstedt i 43 kommuner siden 2. februar i år ikke havde de påkrævede fingeraftryk optaget på chippen.
Kommunerne har nu meldt tilbage til KL, at alle borgere, som er berørte i sagen, er adviseret via Digital Post, brev, telefonopkald eller SMS.
Hen over weekenden etablerede KL en hotline, hvor Aarhus Kommune sammen med en række andre jyske kommuner stod klar til at hjælpe borgere, som havde akut brug for at vide, om deres pas var gyldigt. Alene søndag modtog hotlinen over 1000 opkald fra borgere. Derudover holdt mange borgerservicecentre ekstraordinært åbent i løbet af weekenden, så borgerne havde mulighed for at komme forbi og få udstedt et nyt eller midlertidigt pas.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.