Medicoselskabet Ambu, der producerer udstyr til hospitals- og sundhedssektoren, skal tilbage på vækstsporet. Det fremgår af den nye strategi, som er lanceret samtidig med offentliggørelsen af selskabets regnskab for det forskudte regnskabsår 2021/22.
Ambu har det seneste år været udfordret i sin mest betydningsfulde division, Visualization, der blandt andet producerer endoskoper.
Regnskabsåret har blandt andet af den årsag kun kastet et smalt overskud på 93 millioner kroner efter skat af sig, ligesom væksten fra fortsættende aktiviteter har været behersket. Den udgjorde blot fire procent det seneste år mod 16 pct. i forrige regnskabsår.
Den nye strategi har navnet "Zoom in" og skal skabe tocifret vækst og højere indtjening de kommende år. Det skal blandt andet ske ved at fokusere udviklingskræfterne på færre projekter, som til gengæld har stort potentiale. Forventningen til det kommende regnskabsår er dog blot en organisk vækst på mellem fem og otte procent.
- Vores nye strategi er forankret i vores ambition om at være det mest kundecentrerede selskab på vores område og at udvide vores ledende position inden for engangsendoskopløsninger, siger administrerende direktør Britt Meelby Jensen i meddelelsen.
Hun tiltrådte i maj måned, efter at Ambus markedsværdi næsten var halveret på bare fem måneder. Britt Meelby Jensen har tidligere været topchef i Zealand Pharma og Atos Medical, der blev opkøbt af Coloplast i begyndelsen af året.
Ambu er blandt de mest handlede aktier på den københavnske Nasdaq-fondsbørs og er en del af C25-indekset.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.