DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Blå partier vil have staten trukket ud af Hovedstadens Letbane

Aarhus/Odense-model skal også gælde for københavnsk letbane. Staten skal betale sin del, men ikke mere end det
22. JAN 2018 13.56

HOVEDSTADEN: Den blå side af forligskredsen bag Hovedstadens Letbane vil have staten ud af ejerkredsen, så snart de lovede statslige midler er indbetalt. Det eksisterende forlig siger ellers at staten først skal træde ud når letbanen er færdigbygget, men erfaringerne fra Aarhus Letbane skræmmer, og transportordførerne fra Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative 'ser gerne' en ændring til samme model som for letbanerne i Aarhus og Odense.

Her er aftalen at 'staten betaler sit tilskud, og derefter er det op til kommunerne og regionen at klare ærterne', beskriver Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen det blå ønske over for Ingeniøren, efter at forligskredsen i sidste uge blev præsenteret for revisorernes gennemgang af økonomien i projektet. Transportministeriet blev i sin tid kritiseret af Statsrevisorerne for at håndtere statens daværende medejerskab af Aarhus Letbane med for løs hånd.

Uanset ønsket om at komme ud af ejerkredsen vedstår partierne aftalen om statspenge til den københavnske letbane svarende til ejerandelen på 40 pct. Folketinget har bevilget 1,8 mia. kr. til formålet, men 'vi vil ikke afsætte flere statslige midler. Nu må man håndtere det inden for de bevilgede midler', siger Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen til Ingeniøren.

Foruden de fire blå partier er også Socialdemokratiet, De Radikale og SF med i forligskredsen, men herfra foreligger der indtil videre ikke nogen tilkendegivelser om ejermodellen. Hovedstadens Letbane ventes i drift i 2024.

mk