
KØBENHAVN: En undersøgelse blandt landets institutionsledere viser, at et stort flertal af landets institutioner har værktøjer som stationære computere og digitalkameraer, at omkring halvdelen har tablets og it-systemer som BørneIntra, mens kun meget få har digitale miljøer og spillekonsoller. Spørger man forældrene, oplever kun halvdelen, at daginstitutionerne stiller digitale medier til rådighed for børnene.
- Analysen tegner et billede af, at landets daginstitutioner har forskellige digitale forudsætninger for at arbejde med børnenes udvikling. Der er rundt omkring på daginstitutionerne en stor udbredelse af grundlæggende digitale værktøjer som en stationær pc. Men vi ser samtidig, at vi er stykke fra, at et værktøj som tablets findes i alle daginstitutioner, ligesom der kun er udfærdiget en digital strategi i under halvdelen af landets daginstitutioner, fortæller Mathias Bruun, områdedirektør i KMD, der står bag analysen.
To rundspørger blandt landets institutionsledere og pædagoger i rapporten fra KMD Analyse viser, at 88 pct. af institutionslederne og 71 pct. af pædagogerne mener, at de sammen med forældrene bør være med til at tage ansvar for, at børn har en forståelse for digitale medier, inden de starter i skolen. Næsten to ud af tre institutionsledere vurderer i høj eller meget høj grad, at inddragelse af it i leg og læring kan ruste barnet bedre til skolestart. Medtages kategorien i nogen grad er det ni ud af 10 institutionsledere.
bi
'Den digitale daginstitution - en temperaturmåling og vurdering af daginstitutionernes digitale tilstand og potentialer' er baseret på en række spørgeskemaundersøgelser med deltagelse af institutionsledere, pædagoger samt forældre med børn i alderen 1-6 år.
KMD Analyse samarbejder med Center for Digital Forvaltning (CEDI) om udarbejdelse af analyserne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.