FAVRSKOV: Der har været adskellige kampagner for at få borgerne til at tilmelde sig den digitale postkasse, men også dem, der sender posten, de kommunale medarbejdere, har skullet vænne sig til tanken.
- Det har krævet rigtig meget arbejde, siger Pia Pehrsson, IT-projektleder i Favrskov Kommune, til DR Østjylland.
Pia Pehrsson har brugt både pisk i form af et postpoliti og gulerødder i skikkelse af chokoladeskildpadder for at få medarbejderne til at spare frimærket. For det har været en stor omvæltning.
- Før kunne man gå ud til printeren og tjekke, at brevet så rigtigt ud og derefter sende det. Nu skal du give slip på dit brev på en anden måde. Man trykker på en knap og lader teknikken klare resten. Det kan være en utryg fornemmelse i starten, siger Pia Pehrsson.
Det kan Gitte Juul, der er ansat i Borgerservice i Favrskov, skrive under på:
- Man bliver nervøs for, om posten kommer frem, når man ikke fysisk kan se, det er sendt afsted. Og så er det tryggere at fortsætte i det, man altid har gjort.
Synlig effekt
Gitte Juul synes, at ideen med at lokke forandringen frem med chokoladeskildpadderne er på sin plads:
- Jeg kan godt lide chokolade, så jeg synes det var en sjov og motiverende idé. Så det har hjulpet på at begynde at sende digitalt, siger hun.
Chokoladeskildpadderne har haft en synlig effekt i Favrskov Kommune. Her er man allerede oppe på at sende 80 pct. af posten digitalt inden lørdag 1. november, hvilket er målet for offentlige arbejdspladser.
Alene i kommunerne forventer man at spare over en halv mia. kr. på at sende posten digitalt til en pris på to kr., mod et fysisk brev som koster cirka 16 kr.
Midt i oktober havde 62 pct. af danskerne aktivt timeldt sig den digitale postkasse.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.