
Nu offentliggør Europa-Kommissionen en undersøgelse, der viser, at 64 pct. af danskerne anvender digitale kanaler i deres kontakt med det offentlige. Det er den højeste udbredelse i hele EU og ligger en del over EU-gennemsnittet på 46 pct.
Rapporten kategoriserer da også Danmark som det land, hvor brugen af digital kommunikation mellem borgere og den offentlige sektor er mest udbredt. Undersøgelsen er gennemført for tiende år i træk og omfatter 32 europæiske lande, herunder Danmark.
Når næsten halvdelen af borgerne i EU - og næsten to ud af tre i Danmark - bruger nettet til deres interaktion med offentlige myndigheder, så skyldes det først og fremmest, at det sparer tid, er fleksibelt, er billigere og lettere. Dog er borgerne mindre tilfredse med digitale tjenester fra den offentlige sektor end fra den private sektor.
Den store gruppe, der stadig ikke bruger nettet til kontakt med offentlige myndigheder, begrunder det med, at de ikke kan finde ud af at benytte tjenesterne, manglende viden om deres eksistens, samt et stærkt ønske om personlig kontakt. Derimod er det et fåtal, som bekymrer sig om sikkerhed og beskyttelse af personlige data.
Skandinavisk digitalisering
- Digitale kommunikationskanaler er blevet meget vigtige og er en del billigere end telefonisk eller face-to-face borgerbetjening. Dog bør offentlige myndigheder blive endnu bedre til at indrette deres digitale kommunikation ud fra, at folk er forskellige og har forskellige behov, siger Tine Guldbæk Bjergegaard fra virksomheden Capgemini, som har udført undersøgelsen.
Målt på andel af borgere, der bruger digitale kanaler til kontakt med det offentlige, ligger Danmark i top med 64 pct., efterfulgt af Sverige, Finland, England og Norge med en udbredelse på omkring 60 pct. I den modsatte ende ligger lande som Cypern og Island med en anvendelse på hhv. 15 pct. og 30 pct.
I forhold til at udbyde grundlæggende offentlige services digitalt kommer Danmark med en score på 90 point ud af 100 ind på en fjerdeplads bag Spanien, Portugal og Malta. Grækenland og Rumænien ligger i listens bund med en score på under 50.
Ifølge undersøgelsen forventes den offentlige digitalisering at tage til. Dels har den offentlige sektor behov for at finde effektive løsninger til at holde igen på sine omkostninger. Dels forventer borgerne i stadigt højere grad at kunne betjene sig digitalt.
Capgeminis undersøgelse for Europa-Kommissionen har også kigget på, i hvilket omfang en række offentlige digitale services anvendes af borgerne:
· De mest populære services er oplysninger om skat (73 pct. af de adspurgte vil bruge digitale kanaler næste gang), adresseændringer (57 pct.) og ansøgning om studieoptagelse og uddannelsesstøtte (56 pct.).
· De mindst populære services er indberetning af kriminalitet (41 pct.), underretning til myndigheder om jobskifte (41 pct.) og ansøgninger om handicapstøtte (42 pct.).
· 47 pct. af de adspurgte borgere fik hvad de kom efter via digital kommunikation, mens 46 pct. til dels fik tingene ordnet digitalt, mens 5 pct. slet ikke fik ordnet det, de ville.
sf
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.