I år skal befordringspligten tages op i Folketinget. Den varetages i dag af Postnord, som månedligt modtager 20 mio. støttekroner for at varetage opgaven. Ifølge Radikale Venstre er det dog ikke en given ting, at Postnord skal have opgaven, og hvis selskabet ikke har den opgave, giver det ikke mening, at Danmark bevarer sin ejerpost i Postnord, siger transportordfører for De Radikale, Rasmus Helveg Petersen, til WatchMedier.
- Det behøver ikke være Postnord, så jeg synes, opgaven skal i udbud, siger han om sin holdning til hvem, der skal stå for befordringspligten og tilkendegiver samtidig, at han "ikke har nogen forestilling om" at opgaven kan give overskud, hvorfor staten fortsat ville skulle støtte en potentiel anden leverandør.
Opfattelsen, om at andre kan varetage opgaven lige så godt som Postnord, bliver ikke delt af SF, her mener transportordfører Anne Valentina Berthelsen at Postnord er de eneste, der kan varetage befordringspligten tilpas billigt under socialt ordentlige vilkår. Transportminister Trine Bramsen vil ikke give sin holdning til kende, men siger at forhandlinger bliver startet med "et blankt stykke papir."
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.