
At sidde ned kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis stolen skal være lavet af en kendt møbelkunstner. Men omvendt er det heller ikke meget værd at spare et par hundrede kroner pr. sofa, hvis benene knækker efter et halvt år, eller hvis man kommer til at sidde i en sky af kemiske dampe de første mange uger. Det er blandt andet de erfaringer fra offentlige indkøbere, SKI har brugt til udbudsmaterialet for rammeaftalen '03.13 Møbler', som netop er blevet offentliggjort.
Rammeaftalen bliver opdelt i fem delaftaler, som giver mulighed for at købe kontormøbler, kantine- og loungemøbler, plejemøbler, daginstitutionsmøbler og undervisningsmøbler. Hvert delområde vil få tre-fire leverandører, og dermed er der mulighed for, at også specialiserede virksomheder kan gøre sig gældende i konkurrencen om at blive leverandører på netop deres område.
For at sikre den bedst mulige rammeaftale, har SKI samarbejdet med en gruppe offentlige indkøbsansvarlige om, hvilke krav der skal stilles til møblerne, og hvilke møbeltyper, der er efterspørgsel efter i den offentlige sektor.
Fokus på miljøkrav
- Vi oplever helt klart, at interessen for de traditionelle designmøbler er faldende blandt de indkøbere, vi har rådført os med. Indkøberne efterspørger pæne møbler af en god kvalitet og til en fornuftig pris, og det sigter vi mod at efterkomme med udbuddet af denne rammeaftale, siger SKI's udbudschef, Christian Lunding.
Indkøberne efterspørger også miljøkrav, og derfor sætter SKI en lang række mindstekrav til alle møbler, der kan købes gennem rammeaftalen. Kravene tager hensyn til både naturen og brugerne af møblerne. Der er hovedsageligt stillet krav til brug af lovligt og bæredygtigt træ, samt krav, som beskytter brugerne imod afgasning fra møblerne. Desuden er der stillet forbud mod bl.a. nanopartikler og krav til møblernes genanvendelighed.
Nemt at købe passende møbler
Rammeaftalen vil være nem at bruge, da tildelingen bliver baseret på kaskademodellen: Leverandørlisten bliver sat op efter laveste pris, og dermed skal indkøberen blot kontakte den øverste leverandør på listen for den relevante delaftale og købe de nødvendige møbler hos denne leverandør. Hvis leverandøren ikke kan levere, vælges den næste på listen, og så fremdeles. Der er dog også mulighed for at tage hensyn til, at møblerne skal passe ind i organisationens eksisterende møblement. Fx til et klasseværelse, hvor stolene skal kunne sættes op i en skinne i de eksisterende borde efter skoletid, så rengøringen lettere kan komme til.
Rammeaftalen er en frivillig fællesoffentlig aftale, som vil køre sideløbende med de forpligtende rammeaftaler for kontormøbler. De kommuner, der har forpligtet sig på de to aftaler, vil sideløbende kunne bruge den frivillige aftale til at anskaffe de møbler, som ikke findes på det snævre forpligtende sortiment.
Den samlede omsætning forventes at blive omkring 850 mio. kr. gennem aftalens fireårige løbetid. Rammeaftalen forventes at træde i kraft 1. januar 2013.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.