DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Foto: Daniel Hjort, Polfoto

Det skal være lettere at vurdere den enkelte folkeskole

Undervisningsministeriet lancerer nyt digitalt værktøj, der gør det lettere at sammenligne folkeskoler
1. MAR 2017 6.55

Data om fravær, trivsel og karakterer fra landets grundskoler kan hurtigt blive misvisende, når man eksempelvis sammenligner skoler med mange velstillede børn, med skoler hvor børnene kommer fra mere trange kår.

Derfor barsler Undervisningsministeriet nu med et nyt digitalt værktøj, der opdeler folkeskolerne i klynger ud fra elevernes baggrundsforhold.

De nye såkaldte 'Skolefamilier' består af 20-40 skoler, hvor elevgrundlaget vurderes at være omtrent det samme.

På den måde kan man ifølge undervisningsminister Merete Riisager (LA) måle og veje den enkelte skole på et mere retvisende grundlag.

- Vi skal skabe god og konstruktiv dialog om skolens udvikling. Det har børn, lærere og skoler fortjent. Det får skolerne nu endnu bedre muligheder for med dette nye digitale værktøj, siger hun i en pressemeddelelse.

- Det giver et langt bedre udgangspunkt, når eksempelvis skoler og forvaltninger taler sammen om skolens pædagogiske hverdag. Men samtidig bliver det også lettere for den enkelte skole at vurdere sig selv i forhold til andre lignende skoler, siger Merete Riisager.

Et panel af skoleledere har været med til at udvikle det nye værktøj, der bliver offentligt tilgængeligt og kan tilgås via Undervisningsministeriets hjemmeside.

Undervisningsministeriet åbner for værktøjet 'Skolefamilier' i forbindelse med Danmarks Læringsfestival, der starter onsdag.

Ritzau