
Nye tal fra en analyse fra KMD viser, at skolebørn i stor stil i deres hverdag har adgang til digitale værktøjer. På trods af gode intentioner og indkøb på it-fronten de senere år, sakker folkeskolen dog agterud. Det mener et flertal af danske forældre og elever, viser en rundspørge foretaget for KMD Analyse og Danske Elever. 60 pct. af eleverne og 52 pct. af forældrene i undersøgelsen mener, at skolen er bagud eller langt bagud i anvendelsen af it.
Blandt forældrene er der en bred opfattelse af, at digitalisering bør have politikernes opmærksomhed. 77 pct. af forældrene mener, at man fra politisk side skal opprioritere anvendelsen af it i folkeskolen.
I landsforeningen for skolebestyrelser og forældre til børn i folkeskolen ser man et behov for politisk fokus på den digitale indsats;
- Folkeskolen er et væsentligt omdrejningspunkt i at klæde vores børn på til fremtidens udfordringer, og det er vigtigt, at moderne læremidler er en naturlig del af undervisningstilbuddet. Jeg vil opfordre skolebestyrelserne til at overveje, om it-niveauet skal løftes på deres skole på baggrund af resultaterne i KMD Analyses undersøgelse, siger Skole og Forældres landsformand, Benedikte Ask Skotte.
Bedre undervisning med it
Analysen viser, at en betydelig andel af eleverne sjældent oplever, at it eller digitale læremidler anvendes i undervisningen. Eksempelvis oplever næsten halvdelen af eleverne, at der kan gå en måned eller mere uden, at de bruger digitale læremidler i undervisningen.
54 pct. af eleverne og 66 pct. af forældrene mener, at undervisningen i høj grad eller meget høj grad vil blive bedre, hvis it anvendes mere i undervisningen. Tages svarene i kategorien 'I nogen grad' med, er andelen hhv. 89 pct. og 95 pct. Altså en betydelig opbakning til, at it med fordel kan bruges yderligere i undervisningen.
- Undersøgelsen viser klart, at det er et ønske fra både elever og forældre, at it bliver en integreret del af skoledagen. Men det er ikke nok at købe nyt it udstyr og planlægge it-baseret undervisning. Hvis vi skal have en digital grundskole, kræver det en investering fra politikernes side, som omfatter både uddannelse til lærerne, nyt udstyr og en forståelse for it-pædagogik, siger Vera Rosenbeck, formand for Danske Skoleelever.
Udstyret duer ikke
Analysen angiver, at det er en almindelig oplevelse for elever i folkeskolen, at de har problemer med at få skolens udstyr til at virke. Således oplever flere end hver tredje elev i 6.-10. klasse hyppige problemer med at få it-udstyr til at fungere i forbindelse med undervisningen.
- Det er ligegyldigt, at man på en skole har en masse it, hvis det ikke duer eller er for gammeldags. Derfor er det vigtigt, at skolebestyrelsen bidrager til, at skolen indkøber topmoderne it og ikke hænger fast i gammeldags løsninger, siger Skole og Forældres landsformand, Benedikte Ask Skotte.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.