Danmarks Forsvarsministerium har mange forskellige medieabonnementer, men det er hverken Berlingske eller Jyllands-Posten, som ministeriet har flest adgange til. Det er derimod det lille forsvars nichemedie Olfi, som har Forsvarsministeriet som kunde til ti abonnementer. De førnævnte landsdækkende medier må nøjes med at sælge syv abonnementer til ministeriet. Det viser en aktindsigt, som MediaWatch har fået.
Årsagen til de mange købte abonnementer skal muligvis findes i en nu afsluttet sag om brud på ophavsretten. I 2020 afdækkede Olfi selv, at Forsvarsministeriet via et enkelt abonnement delte artikler fra Olfi ved at kopiere og dele artiklerne i mail med op mod 300 modtagere. Det fik Dansk Journalistforbund til på vegne af mediet at føre en sag om brud på ophavsretten. Sagen endte i et forlig med en erstatning på 285.000 kr. Derfor er mediet da også glad for, at ministeriet nu er blevet en større kunde.
- Jeg er meget tilfreds med, at de har ti i stedet for ét. Jeg foreslog, at vi lavede en IP-løsning, hvor man gav alle i ministeriet adgang til Olfi og så lavede en fast pris for alle medarbejdere, men det har man valgt ikke at gøre, og det er helt fair. Jeg er absolut godt tilfreds, siger Peter Ernstved Rasmussen, der er chefredaktør og ejer af Olfi.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.