Transportministeriets ekspertudvalg om kollektiv mobilitet har bl.a. undersøgt, hvor dyrt det er at drive de små jernbaner, så som Lemvigbanen. Udvalget konkluderer, at det årligt frem til 2035 vil koste et tilskud på 500 kr. pr. passager på Lemvigbanen. Den anden dyreste er banen mellem Varde og Nørre Nebel, som vil koste 300 kr. i tilskud pr. passager. Det skriver Jyllands-Posten.
Trafikforsker fra Aalborg Universitet Harry Lahrmann, udtaler at "man bør nedlægge alle sidebaner i Danmark og erstatte dem med busser". Han mener, at man bruger pengene forkert og burde "beholde hovedbanerne fra Aalborg til grænsen, fra København til Esbjerg og fra Helsingør til Rødby – som et stort H – men man skal ikke have tog til Sønderborg, ligesom man bør nedlægge alle sidebaner, det gælder også Svendborgbanen".
- I øjeblikket er man i fuld gang med at indkøbe batteritog og etablere ladestationer flere steder. Men når først man har hældt en masse penge i baner, er chancen mindre for, at de bliver nedlagt, simpelthen fordi der er investeret så mange penge. Derfor haster det, siger han til mediet.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.