
Frem mod 2030 skal der etableres 25 ladeparker til ellastbiler rundt i landet. Det har forligskredsen bag den seneste infrastrukturaftale afsat små 700 mio. kr. til. Ladeparkerne med i alt 175 lynladepunkter placeres, så der ikke er længere end 60 kilometer til en lynlader på hovednettet, lyder det, oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
De fem første ladeparker åbner i 2025. De placeres langs større motorveje i området omring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge. 2025 er en deadline for de første fem ladeparker sat af EU. Det er et krav i EU-forordningen om infrastruktur for alternative drivmidler (AFIR).
- Som udgangspunkt vil de fleste lastbiler være fuldt opladte, når de forlader vognmændenes matrikler, siger transportminister Thomas Danielsen (V) i meddelelsen.
- Derfor er ladeparkerne placeret, så de kan dække behovet på de lange ture. Derudover er private aktører også i gang med at åbne ladeparker til tung transport, så vognmændene kan være helt trygge ved at tilvælge ellastbiler i fremtiden.
Transportministeren siger videre, at fremskrivninger viser, at ellastbiler vil udgøre fire procent af lastbiler i Danmark i 2030. Tal fra september viste, at 6,3 procent af alle nyregistrerede lastbiler foreløbig i 2023 var på el. Det oplyste De Danske Bilimportører.
Det er næsten en firedobling i forhold til 2022, hvor 1,8 procent af de nyregistrerede lastbiler var ellastbiler. De nye ladeparker skal etableres af private virksomheder gennem statslige udbud. Partierne bag infrastrukturaftalen er regeringspartierne, SF, Liberal Alliance, De Konservative, De Radikale og Dansk Folkeparti.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.