
'Velkommen til Digital post support, du har nu tre valgmuligheder. Drejer din henvendelse sig om Nets DanID - vedr. oprettelse, ændring eller installation af din nemID medarbejdersignatur - tast 1. Drejer din henvendelse sig om Erhvervsstyrelsen for at tilgå den digitale postkasse via virk.dk eller om lov om obligatorisk digital post - tast 2. Drejer din henvendelse sig om e-Boks for opsætning af den digitale postkasse (...) - tast 3.'
Den skal vi vist lige ha' igen. Eller skal vi? Min henvendelse drejede sig bare om at få det til at virke - nu hvor alle firmaer og foreninger skal ha' en digital postkasse for at kunne få breve fra det offentlige og en e-Boks, så man også kan få post fra private. Aktuelt handlede det om at få kontorfællesskabet i Filmby Aarhus - hvor dknyt har til huse - til at få sin bogholder til at tilgå samme digitale postkasse og eBoks, som undertegnede havde oprettet.
Telefonsvareren fra første afsnit er fra Nets DanID's hotline til Digital Post - for hvem af de involverede instanser og firmaer skal man forvente support fra - tast spørgsmålstegn. At både nets DanID, virk.dk og e-Boks har hver sin kundesupport gør hele opbygningen af projektet og den indbyrdes sammenhæng totalt uigennemskuelig.
Bl.a. skal man fatte, at den såkaldte nemID medarbejdersignatur er den, som også mekanikeren eller damefrisøren skal oprette, selv om de hverken selv har ansat medarbejdere eller endnu mindre opfatter sig selv som medarbejdere. Men det gør Erhvervssstyrelsen åbenbart i strengt sproglig forstand - eneste medarbejder i firmaet, forstås - men kunne man ikke have valgt en fiksere betegnelse - tast spørgsmålstegn.
Man forstår på e-Boks' site, at firmaet er hovedsponsor for Caroline Wozniacki, og at ideen bag bl.a. er bedre service ... Men i den virkelige verden sendte de to support-tjenester fra e-Boks og DanID aben videre til hinanden - da hverken de officielle eller medarbejdernes egne skuffe-manualer fik systemerne til at fungere. Og virk.dk forsikrede, at supporten nu en gang lå hos de to andre. Er du frustreret - tast en vilkårlig tast.
Bekræft din mailadresse. Sikkerhedskopier din medarbejdersignatur. Log på med fulde rettigheder. Anmod om adgang. Spørg LRA-administratoren. Overfør brugerens certikat. Nye læsere kan begynde her. Og nej, jeg fik ikke sendt en redegørelse til den venlige ansatte i virk.dk, der oprigtigt følte sig ansvarligt for, at bare en af de to implicerede supporttjenester fik guidet os igennem de utallige indforståede begreber, tekniske fagudtryk og ordninger med tvivlsomme betegnelser og forkortelser.
Og ja, oprettelsen lykkedes vist til sidst - men vi har endnu til gode at se en huslejeopkrævning fra Aarhus Kommune poppe op i indbakken i Digital Post, der ellers har været tilgængelig siden november, hvor loven trådte i kraft. Den sendte de så alligevel med almindelig post, selv om det vist ikke var efter reglerne.
Nå. Fra denne lille bruger-udkant af et tidens mega-offentlige-it-projekter skal blot lyde en ros til de support-tjenester, der for længst har indført en funktion, så den sagesløse borger kan undgå urimelig ventetid og skiftende ansatte i røret: Tast dit nummer, bliv ringet op af næste ledige medarbejder - og hende kan du også få fat i næste gang. Ellers drop i det mindste udtrykket 'NemID'.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.