
I forbindelse med KL's konference Kommunikationsdøgn 2013 har social media bureauet Untold lavet en analyse af de deltagende kommuners Facebooksider.
Ud af de 77 kommuner er 38 aktive på Facebook. Tallene viser dog, at det ikke er nok for kommunerne at oprette en side, hvis målet er at komme i dialog med borgerne. Kommunerne skal gøre det tydeligt for borgerne, at de får noget ekstra ved at følge kommunen på Facebook, og ikke bare dele de samme nyheder, som de lægger på deres hjemmeside.
Ronni Tino Pedersen, adm. dir. og Lead Community Advisor hos Untold, siger: 'Sociale medier som fx Facebook er udtryk for en anden social logik og dynamik end hjemmesider og lokalmedier, der er kommunernes traditionelle kommunikationskanaler. De kommuner, der får succes på Facebook er de kommuner, der aktivt går i dialog med borgerne og engagerer dem.'
Morsø Kommune er Danmarks mest afholdte på Facebook
Analysen viser, at på trods af at Morsø Kommune er en af landets mindste med kun lidt over 18.000 borgere over 13 år, så er de den danske kommune, der har tiltrukket den højeste andel af borgerne på kommunens Facebook-side. Faktisk følger hele 15,6 pct. af morsøboerne med i stort og småt fra kommunen på det sociale medie.
- Morsø har formået at skabe en dialog med borgerne ved at holde fokus på at dele information, som borgerne kan bruge. Dermed er det nemt for borgerne at se, hvad de får ud af at følge siden. Kommunen er også meget aktiv og svarer hurtigt og uddybende på borgernes spørgsmål. Ved at have fokus på samtalen fortæller kommunen borgerne, at Facebook er et sted, hvor de lytter og står til rådighed - en central forventning på sociale medier.'
De to andre topscorere i analysen er Odder med 13,0 pct. og Brønderslev med en fanskare på 12,7 pct. af kommunens borgere over 13 år.
Kommunerne strømmer på Facebook
Ud af de 38 kommuner i Untolds analyse er hele 11 kommet på i 2013. Det er mere end en fjerdedel af de kommuner, der er aktive på Facebook.
'Sociale medier vinder frem som kanal for dialog, og når den gennemsnitlige dansker bruger mere end en time om ugen på Facebook er det et naturligt skridt for kommunerne at flytte en del af deres kommunikation derover,' siger Ronni Tino Pedersen og bemærker, at åbningstiderne på det digitale og sociale rådhus er 24-7.
Læs hele analysen her
kil
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.