
I alt syv firmaer, konsortier eller joint ventures havde ansøgt om at blive prækvalificeret til milliardopgaven med at bygge den nye Storstrømsbro, hvoraf fem nu går videre til selve udbudsrunden.
- Vi har naturligvis grundigt undersøgt grundlaget for alle ansøgningerne og nøje udvalgt de fem, som vi finder bedst egnet til at løse en så vigtig infrastrukturopgave for Danmark og Europa. Samtidig sikrer de fem prækvalificerede en høj konkurrence til gavn for projektet, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.
De fem prækvalificerede er:
- Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS - Hochtief Infrastructure GmbH - MT Højgaard A/S
- Storstrømsbroen Contractors JV
Per Aarsleff A/S - Ed. Züblin AG
Underrådgiver Rambøll A/S
Underentreprenør Strabag SE
- Rizzani de Eccher s.p.a - N.V. Besix S.A. - Acciona Infraestructuras S.A.
- Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A. - SK Engineering & Construction Company Ltd.
- Joint venture Itinera s.p.a - Condotte s.p.a - Grandi Lavori Fincosit s.p.a.
Underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l.
De to ansøgere, som dermed ikke får mulighed for at byde på opgaven, er Storstrøm Link Contractors (BAM Infra bv, Max Bögl International SE) og China Communications Construction Company Ltd. I begge tilfælde har deres erfaring med lignende opgaver ikke været helt på samme niveau som de fem udvalgte.
- I udvælgelsesprocessen har vi vurderet flere forhold. Generelt set har alle ansøgerne fremlagt solide referencer, indenfor blandt andet vejbroer, betonbroer og skråstagsbroer: Men de to fravalgte ansøgeres referencer for jernbanebroer havde ikke samme styrke som de fem udvalgte, siger Erik Stoklund Larsen.
Vejdirektoratet forventer at fortsætte udbudsprocessen, når den endelige tidsplan for Femernforbindelsen er kendt. Det forventes at være i efteråret. Her vil man benytte sig af udbudsformen konkurrencepræget dialog, hvor Vejdirektoratet vil holde møder med hver enkelt af de prækvalificerede med henblik på at finde de bedste løsninger for projektet.
Den nye Storstrømsbro bliver Danmarks 3. største bro. Den har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. Denne jernbanekorridor vil i løbet af de kommende år blive styrket markant med etableringen af den nye bane København-Ringsted og det kommende anlæg af Femern Bælt-forbindelsen med opgraderingen og udvidelsen af jernbanelinjen mellem Ringsted og Rødby.
Når Femern Bælt-forbindelsen åbner, vil en stor mængde passager- og godstog mellem Skandinavien og Centraleuropa blive ført over Storstrømsbroen.
Prisen for det samlede Storstrømsprojekt er budgetteret til 4,2 mia. kr.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.