dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Byggeplads ved Rødby hvor Fehmern-forbindelsen set fra luften den 15. maj 2025. (Arkivfoto.)
Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix

Femern-byggeriet bliver ved med at udskyde tidsplan

De officielle tidsplaner, som Femern A/S løbende sender til de tyske myndigheder, viser at starttidspunktet for nedsænkningen af tunnelelementer er skubbet tre gange på tre måneder.  
6. OKT 2025 9.55

En række tyske myndighedsdokumenter giver nu et indblik i, hvad Femern A/S officielt har meldt ind som tidsplan for nedsænkningen af de 89 tunnelelementer, der skal ende med at skabe en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Planerne viser, at bygherren i foråret og sommeren 2025 flere gange har rykket på datoen for, hvornår arbejdet til søs skulle begynde. Først stod september fast, men hen over sommeren blev starttidspunktet udskudt igen og igen.

Dokumenterne, som nichemediet FemernBusiness har fået aktindsigt i, er indsendt af bygherren Femern A/S til de tyske myndigheder. Primært til vej- og trafikmyndigheden i Slesvig-Holsten, men også til de føderale myndigheder.

Starttidspunktet er centralt, fordi nedsænkningen er selve kernen i byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen. Projektet er et af Europas største anlægsarbejder og skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern via en 18 kilometer lang sænketunnel. Tunnelen består af 89 betonelementer, der hver er over 200 meter lange og vejer mere end 70.000 ton. At sænke elementerne ned på bunden af bæltet og koble dem sammen er det mest komplekse og vejrfølsomme arbejde i hele projektet. Starttidspunket og tempoet for nedsænkningen er de ting der gør, at man lige nu ser ind i en forsinkelse. 

Flere ting årsag til problemer

Men flere ting står i vejen for at nedsænkningen kan begynde. Tunnelerenden, hvor elementerne skal placeres, er ikke godkendt af entreprenøren Femern Link Contractors. Derudover afventer det fartøj, der skal bugsere og sænke tunnelelementerne, at blive godkendt af Søfartsstyrelsen.

Tidsplanen indsendt 5. maj viste, at arbejdet skulle begynde midt i september. Den plan blev gentaget en måned senere i versionen fra 2. juni. Men i den efterfølgende opdatering, dateret 30. juni, var starttidspunktet flyttet til midten af oktober. Og i den seneste version, dateret 4. august, var påbegyndelsen skubbet endnu en gang, denne gang til slutningen af oktober.

I de indsendte tidsplaner er der kun anført et starttidspunkt. Slutdatoen fremgår ikke. Men ifølge de oprindelige tidsplaner tager nedsænkningen af de 89 tunnelelementer mindst tre år, og derefter følger yderligere to års installation og test, før tunnelen kan åbne.

De officielle tidsplaner står i skarp kontrast til de interne dokumenter, som entreprenøren Femern Link Contractors har afleveret til bygherren. I en statusrapport fra juli 2025 fremgår det, at tunnelrenden ikke er godkendt, og at første nedsænkning tidligst kan finde sted 9. maj 2026.

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkindkob.dk/artikel/femern-byggeriet-bliver-ved-med-at-udskyde-tidsplan

GDPR